BMW werkt al samen met VDL Nedcar in Born, Nederland, sinds 2014. Momenteel produceert de Nederlandse fabriek de Mini Cabrio, Countryman en de BMW X1. Deze site zou de Mini-kastanjes uit het Brexitvuur kunnen halen. Harald Krüger, CEO van BMW, heeft zijn positie duidelijk gemaakt tijdens een discussie met analisten: “we zijn zeer flexibel en zouden de volumes in Oxford en bij Nedcar kunnen aanpassen”. Een van de problemen is het gebrek aan handelsakkoord met de EU in het steeds meer waarschijnlijke geval van een harde Brexit.
Volharden
Al in 2018 had hij gedreigd om te verhuizen in het geval van een harde Brexit: “Ik heb gezegd aan de [toenmalige] Britse premier Theresa May en aan de EU dat als er een no-deal Brexit is, beide partijen zullen verliezen. We zullen de handelsakkoorden niet meer respecteren en genoodzaakt zijn om de Mini in Nederland te bouwen.” BMW bouwt Mini’s in het VK, om een Britse rol in het merk te behouden, maar veel onderdelen komen van het continent. Met het Verenigd Koninkrijk buiten de EU, zonder akkoord, zou deze logistiek niet meer rendabel zijn. Vandaar de wens om van Nederland de belangrijkste productieplek van Mini te maken.
4.500 jobs bedreigd
De Britse site heeft 234.500 auto’s voor Mini gebouwd vorig jaar. Als BMW Oxford zou verlaten, zou de job van 4.500 personen bedreigd worden. Vooral omdat de Nederlandse onderaannemer van het Duitse merk zijn ploegen al versterkt heeft met in totaal bijna 7.200 personen bij Nedcar. Bovendien heeft BMW begin juli al een productie van motoren verplaatst. De Hams Hall-fabriek bouwt geen motorisaties meer voor Zuid-Afrika. In 10 Downing Street is Boris Johnson optimistisch en belooft hij een nieuwe onderhandeling van het akkoord van zijn voorganger. Wat de EU weigert.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!