Het gaat beter met Mitsubishi. Het Japanse merk verwacht in het lopende boekjaar een winst van ongeveer 1,2 miljard euro en boekte in het laatste kwartaal een nettowinst van 244 miljoen euro. Maar om dat positieve momentum te behouden zijn investeringen en de ontwikkeling van een geëlektrificeerd gamma nodig, met elektrische modellen boven op de hybrides die Mitsubishi al in zijn catalogus heeft. Als partner van Renault binnen de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi zal het merk met de drie diamanten in Europa twee ‘nieuwe’ modellen op de markt brengen die gebaseerd zijn op de Renault Clio en Captur en uitgerust zijn met verbrandingsmotoren: de Mitsubishi Colt en ASX. Er zullen echter batterij-elektrische auto's moeten worden toegevoegd om aan de wettelijke vereisten te voldoen. Met dat in gedachten bestudeert Mitsubishi de mogelijkheid om net als Nissan te investeren in Renaults dochteronderneming Ampere.
LEES OOK Officieel: nieuwe ASX is Captur à la Mitsubishi
Nadenken alvorens te investeren
Takao Kato, CEO van Mitsubishi, verklaarde onlangs dat Mitsubishi is gaan nadenken over een financiële betrokkenheid bij de dochteronderneming voor elektrische voertuigen van zijn partner Renault. Een stap die tijd kan kosten, zoals Kato bevestigde: "Deze kwestie vereist het begrip van onze aandeelhouders en bestuursleden. Het is niet iets wat we in korte tijd kunnen beslissen.”
Momenteel overweegt Nissan – dat 34% van Mitsubishi in handen heeft – 15% van het kapitaal van Ampere, de ‘elektrische’ dochteronderneming van Renault, te investeren. Dit is een logische financiële operatie aangezien Renault en Nissan wederzijdse participaties hebben, evenals Nissan en Mitsubishi. Maar dit is nog niet het geval tussen Renault en Mitsubishi.
LEES OOK Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi, voluit voor elektrische auto's
Elektrificeren om niet te verdwijnen
Mitsubishi heeft geen keuze: als het actief wil blijven in Europa, zal het Japanse merk voor het einde van het decennium volledig elektrische modellen moeten aanbieden die specifiek zijn voor de Europese markt. De beste manier om dat te doen is te profiteren van het werk van Renault op dat gebied, door te investeren in de dochteronderneming Ampère. Mitsubishi wil in 2022 in Europa 66.000 voertuigen verkopen. Op lange termijn is het de bedoeling 40.000 Mitsubishi Colts en 35.000 Mitsubishi ASX'en op basis van Renault te verkopen, naast de Eclipse Cross die nog altijd in de catalogus staat.
LEES OOK Terug naar de toekomst met de Mitsubishi Concept-CT uit 2006
Maar Mitsubishi zal zijn gamma moeten elektrificeren en BEV's (Battery Electric Vehicles) wereldwijd moeten aanbieden, meer bepaald in Europa en de Verenigde Staten, waar zijn geëlektrificeerde aanbod nog beperkt is tot de recent vernieuwde Outlander PHEV. Een beroep doen op de technische en technologische expertise van Renault komt dus bijzonder gelegen!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!