Nissan heeft 34 procent van de aandelen van Mitsubishi Motors Corporation (MMC) overgekocht voor een bedrag van 237 miljard yen (zo'n 2 miljard euro). Volgens het persbericht van Mitsubishi werd de alliantie gevormd met het oog op het delen van technologieën, platformen en productiesites. Carlos Ghosn, de CEO van Nissan, spreekt duidelijk van een win-winsituatie en ziet Mitsubishi als een volwaardig nieuw lid van de Renault-Nissan-alliantie. Het akkoord zal eind mei definitief ondertekend worden en vervolgens bezegeld worden door andere aandeelhouders. Nissan en Mitsubishi zijn positief en overtuigd dat die andere hoofdaandeelhouders (Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation, Bank of Tokyo – Mitsubishi UFJ) de transactie zullen steunen en blijven participeren in Mitsubishi Motors.
Op het gepaste moment
Hoewel dergelijke akkoorden niet in enkele weken gesloten worden, komt Nissan op het gepaste moment met het voorstel om 506,6 miljoen aandelen van MMC te kopen (aan 468,52 yen per aandeel, een gemiddelde van de koers tussen 21 april en 11 mei). De affaire in verband met de vervalste verbruikscijfers van de kei cars van Mitsubishi in Japan, die ook nogal wat voertuigen van Nissan trof die door Mitsubishi gebouwd werden, had een grote impact op de aandelenkoers van MMC. De samenwerking geeft overigens aan Nissan (en Renault) een directe toegang tot een technologie die Mitsubishi erg goed beheerst, namelijk die van de plug-inhybride (vooral voor de vele SUV’s die de alliantie nu in zijn portfolio heeft), en zorgt er tegelijkertijd voor dat Mitsubishi even op adem kan komen. Van zijn kant krijgt Mitsubishi een rechtstreeske band met dé specialist in volelektrische auto’s, een pad dat deze kleinere Japanse autoconstructeur in de toekomst ook wil bewandelen. De aankondiging van de alliantie heeft nu al een positieve impact op de beurs van Tokio, waar het aandeel van MMC van 495 yen bij de sluiting naar 575 yen steeg bij de opening.
Impact in de showrooms
De Belgische invoerder Beherman is in ieder geval gerustgesteld door de transactie. Rekening houdend met de manier waarop het akkoord gesloten werd, gaat Beherman ervan uit dat de toekomst van het merk Mitsubishi verzekerd is en dus ook de distributie bij ons. Volgens de woordvoerder gaat het om "een positieve participatie van Nissan" die gunstig zou moeten zijn voor Mitsubishi en de andere merken van de alliantie. Geen paniek te bespeuren dus bij de invoerder, die in ieder geval geen Mitsubishi's in de Nissan-showrooms ziet verschijnen. Net als met Renault is het de bedoeling dat elk merk zijn eigen, aangepast modellenprogramma en zijn eigen netwerk behoudt. Zo bevestigde ook Ghosn, die beloofde het merk en zijn geschiedenis ten volle te respecteren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!