Nissan heeft zijn aandelen van de hand gedaan in de joint-venture Automotive Energy Supply Corp. Het doet daarmee afstand van zijn batterijafdeling die het had opgericht met NEC en waar het 51 procent van de aandelen van in handen had. Die zijn nu verkocht aan GSR Capital, een Chinees investeringsfonds. Na verschillende maanden van onderhandelen zou een prijs van 1 miljard dollar (850 miljoen euro) overeen zijn gekomen. Nissan wil zich niet meer zelf met batterijen bezighouden en laat liever de concurrentie tussen toeleveranciers spelen om de prijs te drukken.
Fabrieken en R&D
Het pakket omvat de fabrieken van Smyrna in de VS, Zama in Japan en Sutherland in het Verenigd Koninkrijk. Ook de ingenieursbureaus van Atsugi en Oppama in Japan vallen onder de deal. Het Chinese investeringsfonds, dat financieel wordt gesteund door de provincie Hubei, wil een deel van de batterijen in China gaan bouwen. Dat zou gevolgen kunnen hebben voor de eerder vermelde fabrieken. Maar de R&D-centra zouden wel in Japan blijven.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!