De geschiedenis van Maserati en de V8 loopt al sinds 1957, met de racewagen 450S, waarvan een aangepaste versie van zijn motor werd gebruikt in de 5000 GT-straatauto van 1959. Sindsdien is het merk met de drietand onlosmakelijk verbonden met dit type motor, maar aan alle mooie liedjes komt een eind - en dat spreekwoord is wel heel toepasselijk, gezien de goddelijke klanken die in het bijzonder de GranTurismo en Quattroporte wisten te produceren.
V6 of elektrisch
Maserati heeft namelijk aangekondigd dat het eind dit jaar de laatste exemplaren van de Levante, Quattroporte en Ghibli Trofeo zal bouwen. Die wagens worden dan geleverd tot in 2024, maar daarna is het over en uit. De sportwagens van het merk zijn inmiddels overgeschakeld op de 3-liter 'Nettuno' V6 uit de MC20, terwijl het hele gamma tegen 2025 een elektrische variant zal krijgen, waarbij de Ghibli uitgefaseerd wordt en de volgende generatie Quattroporte de brug slaat tussen beide berlines. Tegen 2030 wordt Maserati dan een volledig elektrisch merk.
Om het afscheid van de V8 te vieren, gaat Maserati nog een paar uitzwaaiversies voorstellen op het Goodwood Festival of Speed in juli: de Ghibli 334 Ultima en de Levante V8 Ultima. Het merk verwacht dat deze modellen collector's items zullen worden, dus verwacht ook maar een stevige nieuwprijs... De auto's op de foto's zijn trouwens de Zéda-edities van de modellen, gebaseerd op het unieke en allerlaatste exemplaar van de oude GranTurismo, en dus niet de Ultima's. Je kan ze nog tot 14 mei spotten in Modena voor het Motor Valley Fest.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!