Het kan verkeren: toen enkele jaren geleden de productie van de kleine A1 verhuisde van de Audi-fabriek in Vorst naar die in het Spaanse Martorell, vreesden sommigen dat dat wel eens het begin van het einde kon betekenen voor de Brusselse site – de keuze om van Audi Brussels een EV only-fabriek te maken, boezemde op dat moment nog niet zoveel vertrouwen in met het oog op de toekomst.
Ondertussen is echter gebleken dat de tweede generatie van de A1 veel minder succesvol is dan de vorige en daardoor geen vervolg krijgt, en tegelijk is de wind helemaal gedraaid richting elektrische mobiliteit, waardoor de knowhow van de Brusselse fabriek ter zake een duidelijke troef is. Zo werd deze zomer bekend dat Audi Brussels, waar nu de SUV's e-Tron en e-Tron Sportback worden geproduceerd, vanaf 2026 de Q8 e-Tron mag bouwen.
Nog meer goed nieuws?
En het zou wel eens kunnen dat er nog meer goed nieuws is voor de werknemers van Audi Brussels. Zo meent het Duitse Automobilwoche te weten dat het merk met de vier ringen zou overwegen om de fabriek in Vorst te laten bijspringen voor de productie van de Q4 e-Tron. Die wordt op dit moment enkel gebouwd in het Oost-Duitse Zwickau, maar de vraag naar het model zou naar verluidt voldoende groot zijn om hem ook in België van de band te laten rollen.
Volgens Automobilwoche zou de beslissing om een deel van de productie van de Q4 e-Tron naar Vorst te halen, pas worden genomen op 9 december. De Belgische woordvoerster van het merk kon ons op dit moment dan ook niets bevestigen of ontkennen.
Bron: Automobilwoche
-
Update: via zijn Belgische woordvoerster liet Audi ons weten "dat ze voortdurend de optimale toewijzing van hun productie zoeken, maar dat er nog geen beslissingen genomen zijn voor een extra productiesite van de Q4."
-
Update 13/12: De Q4 e-Tron zal dan toch niet in Vorst worden gebouwd
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!