Zowel journalisten als klanten klagen over de "all touch"-trend bij veel merken. De laatste tijd zien we echter steeds vaker opnieuw fysieke knoppen, bijvoorbeeld voor de airco. Een weg die ook Volkswagen zal volgen. Op LinkedIn zei VW-CEO Thomas Schäfer dat de autofabrikant afziet van aanraaktoetsen en haptische bediening op het stuurwiel.
Waarom werkt het niet?
Deze technologie lijkt voor veel gebruikers storend te zijn. Commando’s worden vaak verkeerd begrepen of acties worden ongevraagd uitgevoerd na een simpele aanraking met je hand of vinger. Kortom, aanraaktechnologie is voor veel mensen ergerlijk. Dat geldt ook voor het centrale scherm, waar bijvoorbeeld audio- of navigatiefuncties verborgen zitten in een veelheid aan menu's.
Knoppen
Toekomstige Volkswagens zouden daarom opnieuw goeie ouwe drukknoppen op het stuur krijgen. De eerste die daarvan zal profiteren, is de faceliftversie van de Golf (2023). Het plezier om het volume van de radio te kunnen veranderen zonder de behendigheid van een goochelaar en om niet door een vederlichte aanraking per ongeluk de veiligheidsafstand in te stellen in plaats van de cruise control, zal eindelijk worden hersteld.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!