Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Polestar en Smart zijn op zoek naar partners

Geschreven door Frédéric Kevers op 17-05-2023

De twee kleinere EV-constructeurs van Geely zijn op zoek naar nieuwe investeerders en partners om voorsprong te nemen in de technologische ontwikkeling en de decarbonisering van de toeleveringsketen.

Momenteel hebben de kleinere constructeurs veel last van de grote kosten die gepaard gaan met de snelle technologische evolutie van elektrische wagens. Of het nu om de software gaat of om de chemische samenstelling van de batterij, reactief blijven binnen de industrie blijft een grote uitdaging. En dat terwijl de CO2-uitstoot drastisch moet worden verlaagd over de hele levenscyclus van de wagens.

Talloze factoren die het leven van kleine constructeurs als Polestar of Smart moeilijk maken. De oplossing? Nieuwe investeerders en partners vinden op technisch, industrieel en commercieel vlak. 'Eendracht maakt macht' lijkt dan ook het nieuwe motto te zijn van deze twee merken binnen het Geely-imperium.

Stilstaan is achteruitgaan

Het ontwikkelen van nieuwe technologieën is duur en heeft heel wat middelen nodig. Volgens Dennis Nobellus, COO van Polestar, moet een constructeur "in staat zijn de chemie van zijn batterijcellen elke 2 jaar te kunnen aanpassen om het hoofd te bieden aan de concurrentie". Een grote uitdaging, naast de prijzenoorlog die Tesla en de Chinese premiummerken Zeekr, Nio en Xpeng momenteel aan het voeren zijn.

Smart, dat Mercedes-Benz en Geely als voornaamste investeerders heeft, zou openstaan voor "een derde, vierde of zelfs vijfde investeerder, niet alleen voor financiering, maar ook voor technologie", aldus Dirk Adelmann, CEO van Smart Europe, tijdens een conferentie van Reuters.

Polestar 4

Meer modellen

Een oplossing om meer geld in het laatje te brengen, is natuurlijk meer wagens verkopen en het modelgamma uitbreiden. Dat is waar Polestar mee bezig is, met de lancering van de Polestar 3 en Polestar 4, de eerste stappen van een intensieve lanceringsstrategie, waaraan de Polestar 5 zich nog toevoegt in 2024. Bij Smart heeft men na de lancering van de kleine crossover Smart #1 ook nog de Smart #3 voorgesteld, een iets grotere elektrische crossover die in 2024 op de markt komt in Europa. Maar is dat wel genoeg, zelfs al wordt er gebruik gemaakt van schaalvoordelen dankzij de beschikbare technologie van Geely?

Smart #1 Brabus

Decarboniseren

Naast de technologische en financiële uitdaging, moeten de constructeurs ook voldoen aan steeds strenger wordende eisen qua CO2-uitstoot, en dat over de hele levensduur van de wagens, van het ontwerp tot de productie via de toeleveringsketen. Voor dat laatste is een van de vaakst gekozen oplossingen het 'lokaliseren' van de productie en de toelevering van grondstoffen, componenten en energie.

Maar het bouwen van steeds meer productiesites en dus extra toeleverings- en distributieketens heeft ook een grote financiële impact, die moeilijk op te vangen is voor de kleinere constructeurs als Polestar en Smart. Ook daarom is het essentieel voor deze bedrijven om extra partners te vinden. Dat bevestigt ook Dennis Nobellus van Polestar: "Als we samenwerken met partners en op deze manier de toeleveringsketen kunnen decarboniseren, kunnen we een echte impact maken."

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten