Momenteel hebben de kleinere constructeurs veel last van de grote kosten die gepaard gaan met de snelle technologische evolutie van elektrische wagens. Of het nu om de software gaat of om de chemische samenstelling van de batterij, reactief blijven binnen de industrie blijft een grote uitdaging. En dat terwijl de CO2-uitstoot drastisch moet worden verlaagd over de hele levenscyclus van de wagens.
Talloze factoren die het leven van kleine constructeurs als Polestar of Smart moeilijk maken. De oplossing? Nieuwe investeerders en partners vinden op technisch, industrieel en commercieel vlak. 'Eendracht maakt macht' lijkt dan ook het nieuwe motto te zijn van deze twee merken binnen het Geely-imperium.
- Lees ook: Productie Aiways opgeschort
Stilstaan is achteruitgaan
Het ontwikkelen van nieuwe technologieën is duur en heeft heel wat middelen nodig. Volgens Dennis Nobellus, COO van Polestar, moet een constructeur "in staat zijn de chemie van zijn batterijcellen elke 2 jaar te kunnen aanpassen om het hoofd te bieden aan de concurrentie". Een grote uitdaging, naast de prijzenoorlog die Tesla en de Chinese premiummerken Zeekr, Nio en Xpeng momenteel aan het voeren zijn.
Smart, dat Mercedes-Benz en Geely als voornaamste investeerders heeft, zou openstaan voor "een derde, vierde of zelfs vijfde investeerder, niet alleen voor financiering, maar ook voor technologie", aldus Dirk Adelmann, CEO van Smart Europe, tijdens een conferentie van Reuters.
Meer modellen
Een oplossing om meer geld in het laatje te brengen, is natuurlijk meer wagens verkopen en het modelgamma uitbreiden. Dat is waar Polestar mee bezig is, met de lancering van de Polestar 3 en Polestar 4, de eerste stappen van een intensieve lanceringsstrategie, waaraan de Polestar 5 zich nog toevoegt in 2024. Bij Smart heeft men na de lancering van de kleine crossover Smart #1 ook nog de Smart #3 voorgesteld, een iets grotere elektrische crossover die in 2024 op de markt komt in Europa. Maar is dat wel genoeg, zelfs al wordt er gebruik gemaakt van schaalvoordelen dankzij de beschikbare technologie van Geely?
Decarboniseren
Naast de technologische en financiële uitdaging, moeten de constructeurs ook voldoen aan steeds strenger wordende eisen qua CO2-uitstoot, en dat over de hele levensduur van de wagens, van het ontwerp tot de productie via de toeleveringsketen. Voor dat laatste is een van de vaakst gekozen oplossingen het 'lokaliseren' van de productie en de toelevering van grondstoffen, componenten en energie.
Maar het bouwen van steeds meer productiesites en dus extra toeleverings- en distributieketens heeft ook een grote financiële impact, die moeilijk op te vangen is voor de kleinere constructeurs als Polestar en Smart. Ook daarom is het essentieel voor deze bedrijven om extra partners te vinden. Dat bevestigt ook Dennis Nobellus van Polestar: "Als we samenwerken met partners en op deze manier de toeleveringsketen kunnen decarboniseren, kunnen we een echte impact maken."
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!