Er waren eens twee Zweedse constructeurs die elk op hun eigen manier probeerden om een waardig alternatief te vormen voor de Duitse Drie. Volvo werd door Ford naar voren gestuurd als concurrent voor Audi, BMW en Mercedes. General Motors stuurde Saab naar het Duitse front.
LEES OOK Dit is de nieuwe Polestar 3
Geruggesteund door het Chinese Geely timmert Volvo naarstig verder, maar van Saab is al een tijdje geen sprake meer. Hun Chinese partner bleek wat minder vooruitziend, want inmiddels heeft Evergrande ook de stekker uit het NEVS-project getrokken - dat was de afkorting van National Electric Vehicle Sweden.
Polestar naar Trollhättan
De voormalige Saab-fabriek in Trollhättan wordt nu door de stad Gothenburg verhuurd aan Volvo. Nu ja, eigenlijk aan Polestar. De Chinese constructeur met Zweedse roots gaat de vroegere productiesite gebruiken voor onderzoek en ontwikkeling van elektrische componenten voor zowel de Polestar 5 als de Polestar 6, die respectievelijk in 2025 en 2026 productierijp zouden moeten zijn.
LEES OOK Dit is de nieuwe Polestar 4
Trollhättan wordt de derde site van Polestar, dan momenteel ook actief is in Gothenburg en in Coventry. Maar de elektrische modellen rollen wel in China van de band. De vroege Saab-site zou niet gebruikt worden voor de productie van nieuwe Polestar- of Volvo-modellen, al wordt dat niet uitgesloten. Ook Gent blijft een optie.
Bron: Automobilwoche
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!