In een poging de invasie van Chinese of in China geproduceerde elektrische auto's in te dammen, hebben de Verenigde Staten besloten de importtaksen op deze modellen te verhogen van 27,5% naar 102,5%. Een wel zeer radicale maatregel die sommige fabrikanten wel eens zuur op zou kunnen breken.
Zoals dus Polestar en Volvo. De twee zustermerken assembleren hun (technisch identieke) vlaggenschepen - respectievelijk de Polestar 3 en de Volvo EX90 - namelijk in China. Wat in deze dus enigszins problematisch is, gezien beide constructeurs voor het gros van de afzet rekenen op de Amerikaanse markt.
Polestar heeft dan ook al de vlucht vooruit genomen en aangekondigd dat de Polestar 3 binnenkort eveneens in de Verenigde Staten van de band zal lopen. De productie van de Polestar 4 zou dan weer deels verhuizen naar Zuid-Korea.
Wereldwijde productie
Een operatie die vrij snel geregeld zou moeten zijn. Thomas Ingenlath - CEO van Polestar - had al enigszins geanticipeerd op eventuele maatregelen tegen de Chinese afkomst van zijn vloot door bij de start van Polestar in te zetten op diversificatie van zijn productielocaties. Zo werd er in Volvo's Amerikaanse fabriek in Charleston, South Carolina, al plek voorzien voor de Polestar 3. Hetzelfde bij Renault Korea Motors in Busan, Zuid-Korea, waar in 2025 de Polestar 4's voor de Amerikaanse markt gebouwd zullen worden.
Rest natuurlijk de vraag wat er zal gebeuren als ook de Europese Unie het voorbeeld volgt van de Biden-administratie? Moeten de Polestar 2, 3 en 4 dan ook in Europa geproduceerd worden? Zo ja, betekent dat dan extra capaciteit voor Gent? Of komt er een derde scandinavische fabriek? Vragen die pas een antwoord zullen kennen als we weten of en in hoeverre Polestar (en Volvo) daadwerkelijk geraakt worden door de protectionistische maatregelen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!