Het tekort aan halfgeleiders treft de volledige autosector. Porsche geniet een bevoorrecht statuut en krijgt voorrang in de levering van elektronische chips binnen de Volkswagen-groep, maar ook dan moet de constructeur nog afrekenen met een gebrek aan elektronische onderdelen. Het merk heeft daarom beslist om bepaalde chips te vervangen door namaakonderdelen om op die manier zoveel mogelijk auto’s op tijd te kunnen leveren.
Placebomethode
Porsche kiest voor de weg van het minste kwaad. Het levert liever wagens met namaakchips – gekoppeld aan secundaire functies – om die dan later te vervangen dan zijn klanten te laten wachten en het gevaar te lopen om verkoopcijfers te mislopen. Die placebo wordt voorgesteld als een soort “mirakeloplossing”.
Recent verklaarde Porsche-CEO Oliver Blume aan de Duitse krant Stuttgarter Zeitung dat het merk “modellen met nepchips” bouwt maar dat deze auto’s zouden worden “bijgewerkt” met echte, functionele chips zodra de voorraad weer voldoende groot is.
Wat moeten we daarvan denken?
Zelfs wanneer je Porsche heet ontsnap je niet aan de regels, en het uitzonderlijke chiptekort vereist uitzonderlijke maatregelen. Dat het merk nu toch nog auto’s kan leveren met nepchips toont aan dat moderne auto’s weliswaar tjokvol elektronica zitten, maar dat die vaak toch betrekking hebben op niet-essentiële functies. Zou dit als les kunnen dienen om terug te keren naar meer eenvoud? We mogen natuurlijk altijd dromen…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!