De auto-industrie staat voor talrijke uitdagingen. Hij moet altijd rekening houden met de concurrentie, maar die laatste zou nu van buiten de autowereld kunnen komen. Sterker nog, nieuwe mobiliteitsdiensten proberen individuele mobiliteitsoplossingen te bieden die minder afhankelijk zijn van de eigen auto. Dit is echter niets tegen andere bedreigingen die worden gesignaleerd door Coface, een Franse kredietverzekering. Zijn analisten vrezen voor een algemene uitputting van de autosector. Die zal “zwaar beïnvloed” worden in 2019 na 8 jaar groei. Het probleem is zowel economisch als politiek.
Protectionisme en milieu
De nieuwe milieunormen leggen zware investeringen op om ze te kunnen navolgen bovenop de automatisering van het rijden. Die investeringen zijn niet altijd rendabel, met name voor diesel na een marktomslag, of brengen niet snel genoeg op met de aarzeling van een belangrijk deel van de kopers voor geëlektrificeerde oplossingen en autonoom rijden. Bovendien is Coface van mening dat het “politieke risico” hoog is in 2019. De beslissingen van de verschillende overheden zouden dus een sterke invloed kunnen hebben op de industrie en de sector, met risico’s op faillissementen en talrijke “mislukkingen” in meerdere Europese landen. Milieuvraagstukken, de opkomst van het protectionisme, het Chinese offensief en Brexit worden vooral genoemd. Het risico op ons continent wordt echter als “gemiddeld” beschouwd. Europa zou beter af moeten zijn dan Latijns-Amerika en Noord-Amerika waarvoor Coface een “hoog risico” heeft vastgesteld.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!