Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / PSA wil reële verbruiksgegevens publiceren

Geschreven door David Leclercq op 27-10-2015

Nu de volledige automobielindustrie terechtgekomen is in de chaos veroorzaakt door het Volkswagen-schandaal, neemt PSA het initiatief om cijfers met betrekking tot het reële verbruik en de reële vervuiling van zijn auto’s te publiceren.

De Volkswagen-affaire heeft een hele tak van de industrie in diskrediet gebracht. Vandaag is meer dan één constructeur het doelwit van verdenkingen en het slachtoffer van kritiek en commentaar van het publiek. Voor sommige merken is de verkoop van dieselmotoren nochtans van levensbelang. Zoals voor PSA, dat in Europa voor 60,3 procent en wereldwijd voor 41,9 procent afhangt van deze brandstof die nu met de vinger gewezen wordt.

Optimalisatie

De Franse groep bevestigde opnieuw dat ze nooit gefraudeerd heeft, al geeft ze wel toe aan optimalisering gedaan te hebben, net als alle andere constructeurs. Deze praktijk is echter bekend en wordt getolereerd door de regelgever. De groep herinnert eraan dat de NEDC-testen die al uit 1992 dateren, inderdaad maar weinig representatief zijn voor reëel gebruik, maar meldt ook dat de toekomstige WLTP-norm, die allicht in 2017 ingevoerd zal worden, dergelijke handelingen niet meer zal tolereren.

Onafhankelijke controle

Enigszins vooruitlopend op de feiten heeft PSA dus aangekondigd dat het voor zijn belangrijkste voertuigen zo snel mogelijk het verbruik “bij gebruik door klanten” zal publiceren, allemaal onder toezicht van een onafhankelijke organisatie. Op zich een lovenswaardig initiatief, behalve dat we absoluut niet weten aan de hand van welk soort test dat zogenoemde “reële” verbruik geregistreerd zal worden. Het spreekt dus voor zich dat de resultaten alweer sterk kunnen verschillen afhankelijk van de bestuurder, de weersomstandigheden of andere factoren.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten