De Volkswagen-affaire heeft een hele tak van de industrie in diskrediet gebracht. Vandaag is meer dan één constructeur het doelwit van verdenkingen en het slachtoffer van kritiek en commentaar van het publiek. Voor sommige merken is de verkoop van dieselmotoren nochtans van levensbelang. Zoals voor PSA, dat in Europa voor 60,3 procent en wereldwijd voor 41,9 procent afhangt van deze brandstof die nu met de vinger gewezen wordt.
Optimalisatie
De Franse groep bevestigde opnieuw dat ze nooit gefraudeerd heeft, al geeft ze wel toe aan optimalisering gedaan te hebben, net als alle andere constructeurs. Deze praktijk is echter bekend en wordt getolereerd door de regelgever. De groep herinnert eraan dat de NEDC-testen die al uit 1992 dateren, inderdaad maar weinig representatief zijn voor reëel gebruik, maar meldt ook dat de toekomstige WLTP-norm, die allicht in 2017 ingevoerd zal worden, dergelijke handelingen niet meer zal tolereren.
Onafhankelijke controle
Enigszins vooruitlopend op de feiten heeft PSA dus aangekondigd dat het voor zijn belangrijkste voertuigen zo snel mogelijk het verbruik “bij gebruik door klanten” zal publiceren, allemaal onder toezicht van een onafhankelijke organisatie. Op zich een lovenswaardig initiatief, behalve dat we absoluut niet weten aan de hand van welk soort test dat zogenoemde “reële” verbruik geregistreerd zal worden. Het spreekt dus voor zich dat de resultaten alweer sterk kunnen verschillen afhankelijk van de bestuurder, de weersomstandigheden of andere factoren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!