In Frankrijk heeft de commissie-Royal (naar de minister van Ecologie) verschillende voertuigen getest op hun uitstoot en verbruik. Hierbij zou de Renault Captur vijf keer meer NOx uitgestoten hebben dan wettelijk toegelaten. De Franse autoriteiten leggen de schuld echter niet bij de constructeur. De overschrijding zou niet gelinkt zijn aan een sjoemelsoftware, zoals bij Volkswagen, maar aan een 'technisch defect'.
Niet doeltreffend
De Franse krant, Les Echos, spreekt over "minimalistische technologische keuzes" van de constructeur. De krant preciseert echter wel dat het niet gaat om "manipulaties die ervoor zorgen dat de normen gerespecteerd worden door de systemen op de weg te blokkeren”. De overschrijdingen van de NOx-limiet van de Captur zouden dus te wijten zijn aan oplossingen die helemaal niet betrouwbaar zouden zijn, of die, in elk geval, "het uitlaatgaszuiveringssysteem zouden blokkeren".
Oplossing in de maak
Er werd het merk met de ruit dus gevraagd uitleg te geven aan de bevoegde instanties in Frankrijk. Het lijkt erop, volgens de informatie in de Franse media, dat de Capturs zullen worden teruggeroepen. Maar een aantal andere modellen zou ook hetzelfde lot kunnen treffen. De ingenieurs van Renault zijn in ieder geval op zoek naar een oplossing om "de kloof tussen de genormaliseerde uitstoot en de werkelijke uitstoot te dichten". Deze oplossing zal in de komende weken voorgesteld worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!