De aandeelhouders van AvtoVaz gaan stemmen over een kapitaalsinjectie voor het Russische bedrijf dat het merk Lada beheert. De onderneming, die in moeilijkheden zit, heeft 85 miljard Russische roebel nodig (1,1 miljard euro). Renault, dat al hoofdaandeelhouder is van de constructeur, heeft zich – onder voorbehoud van de goedkeuring van zijn eigen aandeelhouders – geëngageerd voor 25 miljard Russische roebel (350 miljoen euro), ofwel in totaal 30 procent. De kapitaalsverhoging zou zonder Nissan moeten gebeuren, noch zonder het Russische staatstechnologiebedrijf Russian Technologies. Het krediet zal vervolgens omgezet worden in aandelen en Renault zou zo meer dan 70 procent van AvtoVaz in handen krijgen. Waardoor de invloed van Nissan en Russian Technologies nog een beetje meer afzwakt.
Russische gok
De investering van Renault, als eenling, in het moederhuis van Lada is a priori verrassend. Het Russische merk is in moeilijkheden geraakt naar aanleiding van de vertraging van de Russische economie na de val van de oliekoers en de economische sancties van het Westen omwille van de annexatie van de Krim. Rusland had in 2008 nochtans alles om de constructeurs aan te zetten om erin te investeren, tot in 2012. Vervolgens begon de economie te slabakken, inclusief de auto-industrie. Een zware slag voor AvtoVaz. Op lange termijn zal Renault nochtans ongetwijfeld zijn investering terugwinnen en de schuld te verminderen. In geval van een stralende toekomst zal de Franse constructeur een belangrijke pion ter plaatse in handen hebben, met de onmisbare speler die Lada is.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!