Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Renault: kapitaalsinjectie voor Lada

Geschreven door Olivier Duquesne op 11-10-2016

AvtoVaz (Lada) heeft cash nodig. En het merk zal wellicht kunnen rekenen op de vrijgevigheid van Renault. Maar niet op die van Nissan. De Franse constructeur werpt zich zelfs op als enige geldschieter.

De aandeelhouders van AvtoVaz gaan stemmen over een kapitaalsinjectie voor het Russische bedrijf dat het merk Lada beheert. De onderneming, die in moeilijkheden zit, heeft 85 miljard Russische roebel nodig (1,1 miljard euro). Renault, dat al hoofdaandeelhouder is van de constructeur, heeft zich – onder voorbehoud van de goedkeuring van zijn eigen aandeelhouders – geëngageerd voor 25 miljard Russische roebel (350 miljoen euro), ofwel in totaal 30 procent. De kapitaalsverhoging zou zonder Nissan moeten gebeuren, noch zonder het Russische staatstechnologiebedrijf Russian Technologies. Het krediet zal vervolgens omgezet worden in aandelen en Renault zou zo meer dan 70 procent van AvtoVaz in handen krijgen. Waardoor de invloed van Nissan en Russian Technologies nog een beetje meer afzwakt.

Russische gok

De investering van Renault, als eenling, in het moederhuis van Lada is a priori verrassend.  Het Russische merk is in moeilijkheden geraakt naar aanleiding van de vertraging van de Russische economie na de val van de oliekoers en de economische sancties van het Westen omwille van de annexatie van de Krim. Rusland had in 2008 nochtans alles om de constructeurs aan te zetten om erin te investeren, tot in 2012. Vervolgens begon de economie te slabakken, inclusief de auto-industrie. Een zware slag voor AvtoVaz. Op lange termijn zal Renault nochtans ongetwijfeld zijn investering terugwinnen en de schuld te verminderen. In geval van een stralende toekomst zal de Franse constructeur een belangrijke pion ter plaatse in handen hebben, met de onmisbare speler die Lada is.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten