Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Gaat Rusland fabrieken van buitenlandse constructeurs nationaliseren?

Geschreven door Frédéric Kevers op 10-03-2022

Na de sluiting van verschillende fabrieken van buitenlandse constructeurs, waaronder Ford, Hyundai, Toyota en Volkswagen, zou Rusland overwegen om deze fabrieken als vergelding te nationaliseren.

Terwijl Rusland zijn poging tot invasie van Oekraïne als een "speciale militaire operatie" classificeert, beschouwt het de beslissing van sommige buitenlandse constructeurs zoals Ford, Hyundai, Toyota en Volkswagen als een oorlog tegen Russische burgers. Dat heeft een van de partijvoormannen van Vladimir Poetin, Andrei Turchak, ertoe aangezet voor te stellen de fabrieken in Rusland die eigendom zijn van buitenlandse bedrijven maar – tijdelijk? – gesloten werden, te nationaliseren.

"We zullen strenge vergeldingsmaatregelen nemen, handelend in overeenstemming met het oorlogsrecht." (Andrei Turchak, secretaris van de partij Verenigd Rusland)

De secretaris van de regeringspartij zei: "Verenigd Rusland stelt voor om de productie-installaties te nationaliseren van bedrijven die aankondigen dat zij zich tijdens de speciale operatie in Oekraïne uit Rusland zullen terugtrekken en de productie in Rusland zullen stopzetten. Dit is een extreme maatregel, maar wij zullen niet tolereren dat wij in de rug worden gestoken, en wij zullen onze mensen beschermen. Dit is een echte oorlog, niet tegen Rusland als geheel, maar tegen onze burgers."

>> Lees ook – Vertragingen bij Volkswagen en Renault door de Russische inval in Oekraïne

Zwaar verlies voor de constructeurs?

Als je tussen de regels door leest, zou Rusland eenzijdig kunnen besluiten deze fabrieken over te nemen, en niet alleen in de automobielindustrie, aangezien het naast de bovengenoemde constructeurs ook zou gaan om de Finse levensmiddelenbedrijven Fazer, Valio en Paulig.

Een dergelijke beslissing zou directe en indirecte financiële gevolgen hebben voor de betrokken ondernemingen. Niet alleen zouden zij permanent een productielocatie verliezen, maar ze zouden ook nieuwe bevoorradingsketens moeten opbouwen. Het dreigement van Rusland om fabrieken te nationaliseren die door buitenlandse eigenaars zijn gesloten, zou dus nog grotere gevolgen voor de wereldeconomie kunnen hebben dan de coronapandemie. Bovendien zou de nationalisering van deze verschillende industriële activa Rusland helpen om autonomer te worden en een terugkeer bevorderen naar een semi-autarkisch regime zoals dat bestond ten tijde de USSR, die Vladimir Poetin in ere wil herstellen.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten