National Electric Vehicle Sweden, kortweg NEVS, gaat de boel sluiten om met een minimumbezetting verder te gaan in de hoop investeerders te vinden om de productie opnieuw te kunnen opstarten. NEVS werd opgericht uit de as van Saab, het iconische en eigenzinnige Zweedse automerk dat na de verwaarlozing van General Motors op eigen benen wilde verdergaan onder leiding van de Nederlander Victor Müller, om circa 2012 uiteindelijk toch over de kop te gaan.
Deuren dicht
NEVS heeft nu aangekondigd dat moederbedrijf Evergrande, een Chinese groep die vooral sterk staat in de vastgoedwereld, besloten heeft de stekker uit het project te trekken. Er was eerst nog sprake van een overname, maar die lijkt niet te zijn gelukt, waardoor 320 van de 340 personeelsleden nu aan de deur worden gezet en de kantoren in Trollhattän worden gesloten. Evergrande zelf zou ook in diepe schulden zitten, deels door de gefaalde autoprojecten met NEVS en het Chinese merk Hengchi, dat met de cross-over Hengchi 5 eveneens een flop in handen heeft.
Nu was er sowieso niet al te veel activiteit bij NEVS, want de geëlektrificeerde versie van de Saab 9-3, de NEVS 9-3EV, werd nooit populair en loopt inmiddels flink achter op de concurrentie. Het enige andere model van NEVS was de Sango, een zelfrijdend busje voor 6 personen, dat nog niet klaar is voor productie. Is het nu dan echt over en uit voor Saab?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!