De Seat-fabriek in het Spaanse Martorell mag 30 kaarsjes uitblazen. Die verjaardag wordt niet gevierd door achterom te kijken naar de geschiedenis van de productiesite, maar naar de toekomst. Want vanaf 2025 zullen hier nog enkel elektrische modellen van de band rollen.
Bij die transformatie van modellen met een verbrandingsmotor naar die met een elektrisch aandrijfgeheel is een investering van 3 miljard euro gemoeid. Seat is dan ook verantwoordelijk voor de kleine EV's van de Volkswagen-groep – de elektrische opvolgers van de Seats Ibiza/Arona, de Skoda's Fabia/Kamiq en de VW's Polo/T-Roc, zeg maar. Ook de Cupra UrbanRebel zal hier gebouwd worden.
Bij die EV-transformatie van de Martorell-site is ook de oprichting van een nieuwe gigafabriek voor batterijen gemoeid, gelegen in Sagunto, nabij Valencia. En ook de fabriek in Pamplona zal onder handen genomen worden.
30 jaar Martorell in cijfers
De in 1993 geopende Seat-fabriek in Martorell, op ongeveer 30 km van Barcelona, heeft een totale oppervlakte van 2,8 miljoen m², wat overeenkomt met 400 voetbalvelden. In de afgelopen 30 jaar heeft de fabriek 12 miljoen auto's geproduceerd, verdeeld over 45 modellen (van de tweede generatie van de Seat Ibiza en de Cordoba toen tot de Audi A1, Cupra Formentor en Seat Ibiza/Arona nu).
Welke modellen er sinds 1993 het vaakst van de band rolden in Martorell? De Seat Ibiza (4,7 miljoen exemplaren), gevolgd door de Seat Leon (2,5 miljoen stuks) en de Seat Cordoba (1 miljoen stuks).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!