Skoda heeft een belangrijke taak gekregen binnen de Volkswagen-groep. Zijn ingenieurs zullen verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van de EA 211-verbrandingsmotoren voor 50 modellijnen van zeven merken van het concern. Naast de atmosferische MPI-motoren met indirecte meerpuntsinspuiting, waarvoor het al verantwoordelijk is, zal Skoda ook de TSI-turboblokken van dezelfde familie ontwikkelen. Boven op de ontwikkeling van de nieuwe generaties Skoda Superb en Volkswagen Passat is de Tsjechische constructeur ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het MQB A0 Global-platform en trommelremmen voor de hele groep.
Expertise
Als het om motoren gaat, heeft Skoda een lange traditie in Mladá Boleslav, sinds 1899. Zelfs binnen Volkswagen heeft het Tsjechische bedrijf deze expertise behouden, vooral voor kleine motoren zoals de 1.0 MPI of de 1.2 HTP uit de 20e eeuw. In 2012 begon de productie van de EA 211-motorreeks met het nieuwe type 1.0 MPI, dat ook door Seat en Volkswagen wordt gebruikt. Om ervoor te zorgen dat deze knowhow blijft bestaan, opende Skoda in 2014 een gloednieuw motorencentrum.
Uitdagingen
Terwijl Volkswagen (het merk) zich focust op elektrische auto's, zal Skoda daarom de interne verbrandingstechnologie verder ontwikkelen om de uitstoot te verminderen en de efficiëntie te verbeteren. Bovenal is er de uitdaging om motoren te kunnen ontwikkelen die aangepast zijn aan de behoeften en regelgeving van tientallen landen. Ze zullen ook steeds krachtiger worden. Deze motoren kunnen op benzine, CNG of ethanol lopen, maar ook met mildhybridetechnologie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!