Om zijn rentabiliteit en industriële efficiëntie te optimaliseren blijft Stellantis zijn productievestigingen reorganiseren. In dat kader wordt de historische Mirafiori-fabriek in Turijn een centrum gewijd aan elektrische voertuigen en aan Maserati, waar om te beginnen twee elektrische Maserati-modellen zullen worden gebouwd. Het doel is de efficiëntie van de site te optimaliseren zonder banen op te offeren.
>> Lees ook - Stellantis: zijn de fabrieken van Opel in gevaar?
Maserati en Fiat 500
De Stellantis-fabriek in Mirafiori krijgt dus de productie toegewezen van twee nieuwe Maserati-modellen op een nieuw geëlektrificeerd platform, naast de elektrische Fiat 500 die al van de Turijnse productielijn rolt. Met deze operatie wil Stellantis de productiesite zo efficiënt mogelijk te maken door deze om te vormen tot zijn elektrificatiecentrum in Italië.
Momenteel produceert de historische Fiat-fabriek de elektrische Fiat 500 en de SUV Maserati Levante. Terwijl de kleine stadsauto op deze locatie zal blijven, zal Maserati naar verwachting er twee nieuwe geëlektrificeerde sedans produceren – de vervangers van de Quattroporte en Ghibli ? – profiterend van de flexibiliteit van Mirafiori, waar zowel modellen met verbrandingsmotoren als plug-inhybrides of zuiver elektrische modellen kunnen worden geproduceerd. Naast de Maserati's zou Mirafiori extra productie van de ‘oude’ Fiat 500 op benzine toegewezen krijgen om volume vrij te makenin de fabriek van Tichy (Polen). Die zoud dan kleine en middelgrote SUV's voor de Stellantis-merken gaan bouwen
Strategische evolutie
In het kader van zijn reorganisatie heeft Stellantis besloten Maserati een specifiek platform te bieden voor zijn toekomstige elektrische modellen. Een architectuur die als basis zal dienen voor de geëlektrificeerde opvolgers van de Quattroporte en Ghibli – als ze tenminste deze namen behouden.
Voor Stellantis is het van essentieel belang om zijn Italiaanse fabrieken efficiënter en doeltreffender te maken "om dit land een strategische rol te geven op de belangrijkste Europese thuismarkten van de groep". Ter herinnering: het lot van de Italiaanse fabrieken van het concern was onzeker omdat de productiekosten er hoger liggen dan elders in Europa. Daarom is het van essentieel belang de efficiëntie en winstgevendheid te maximaliseren. Stellantis-CEO Carlos Tavarès verklaarde dat de productie in Italië tot vier keer duurder was dan in de Franse of Spaanse fabrieken van PSA voor een gelijkaardig model. Dat is hoofdzakelijk te wijten aan de overcapaciteit van de Italiaanse fabrieken in verhouding tot de verkoop, en niet zozeer aan de hoge arbeidskosten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!