Ook al gaf Carlos Tavares eerder te kennen dat hij er niet in gelooft dat elektrische auto's de enige oplossing zijn voor de individuele mobiliteit in het kader van de klimaatproblematiek, toch houdt de grote baas van Stellantis eraan zijn bedrijf aan de spits van het EV-genre te houden. Daartoe rekent hij op een nieuwe generatie batterijen.
>>> Lees ook: Opel volledig elektrisch vanaf 2028
4 platformen
Stellantis heeft een investeringsplan van zo'n 25 miljard euro aangekondigd voor zijn nieuwe elektrische strategie, van nu tot 2025. Daarin worden 4 elektrische platformen gecreëerd die zullen dienen voor alle EV's van de groep, die uit 14 merken bestaat. Deze platformen zullen 'STLA' gedoopt worden, en komen in een kleine, middelgrote en grote variant, plus een utilitaire, die ook voor terreinwagens zal dienen.
- STLA Small: Deze krijgen een batterijpakket van 37 tot 82 kWh, goed voor een autonomie van op zijn best 500 kilometer.
- STLA Medium: Dit platform draagt een accu van 87 tot 104 kWh, wat een actieradius van tot 700 kilometer garandeert.
- STLA Large: Het gaat hier om een batterij van van 101 tot 118 kWh, om tot 800 kilometer ver te kunnen rijden op een lading.
- STLA Frame: Deze architectuur zal flexibeler zijn, maar zal niet boven de 118 kWh gaan.
>>> Lees ook: Elektrische merken: wie en wanneer?
3 motoren
De volledige elektrische modellenportefeuille zal aangedreven worden door 3 elektromotoren, EDM gedoopt (voor: Electric Drive Module). De EDM1 zal een vermogen van 80 tot 130 pk produceren, EDM2 genereert 171 tot 245 pk en EDM3 gaat van 204 tot 449 pk.
Deze aandrijvingen zijn aangepast voor voor-, achter- of vierwielaandrijving. Ze bestaan uit een elektromotor, een omvormer en een versnellingsbak. Dat laatste is een essentieel onderdeel om bij hogere snelheden het verbruik te beperken, of - in het geval van sportievere modellen - een hogere topsnelheid te kunnen bieden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!