Voor Carlos Tavares, CEO van Stellantis, is het essentieel om tegen 2025 elk model van de groep, alle merken samen, uit te rusten met één of meer geëlektrificeerde versies, met een voorkeur voor 100% elektrische modellen. Dit is de enige manier om de CO2-emissiedoelstellingen van Europa te halen. Volgens hem is de plug-in hybride geen oplossing op lange termijn. "We geven gas bij voor batterij-elektrische voertuigen omdat we geloven dat de verkoop van geëlektrificeerde voertuigen zeer snel zal evolueren naar zuivere BEV's", aldus Tavares.
Dood aan verbrandingsmotoren
Tavares heeft nog geen termijn meegedeeld waarbinnen sommige of alle merken van de groep - ten minste die op de Europese markt - volledig elektrisch zouden worden, naar het voorbeeld van Volvo, Jaguar, Ford of Europe of Bentley. Het bedrijf is echter van mening dat het beter is te concentreren op 100% elektrische modellen in plaats van te investeren in plug-in hybride aandrijflijnen, die op termijn zullen verdwijnen als gevolg van het geplande verbod op verbrandingsmotoren op verschillende markten, waaronder het Verenigd Koninkrijk. "We denken niet dat we nog milde hybrides of plug-in hybrides zullen hebben. Onze bedrijven gaan in de richting van een verbod op verbrandingsmotoren", zegt hij daarover.
Veel werk
Voor Stellantis is het stappenplan duidelijk: de groep moet vanaf "dag 1" aan de emissienormen voldoen, met een focus op 2025. Lees: "we willen geen CO2-boetes betalen aan de EU en we willen niet met concurrenten hoeven samen te werken om de quota te halen".
Elektrificatie zal dus betrekking hebben op alle modellen, met inbegrip van Jeep, Ram en Maserati, net als lichte bedrijfsvoertuigen aan deze kant van de Atlantische Oceaan tegen 2025. Iets dat in lijn ligt met wat de concurrenten reeds van plan zijn. Een kolossale taak voor de fusiegroep van PSA en FCA, aangezien deze twee entiteiten zich in verschillende fasen van hun elektrische overgang bevinden. PSA is de meest geavanceerde van de twee met een focus op plug-in hybrides en volledig elektrische wagens, terwijl FCA nog maar in de kinderschoenen stond met een paar Jeep PHEV's en de Fiat New 500 als model met een volledig elektrische aandrijflijn.
Dit gemengde beeld mag beleggers echter niet verontrusten, want volgens Morgan Stanley-analist Harald Hendrikse heeft Stellantis in feite een onderschatte kracht op het gebied van elektrificatie met niet minder dan twee EV-specifieke platforms, akkoorden in de toeleveringsketen voor elektromotoren, transmissies en batterijcellen, en zijn modellenaanbod in Europa. Een zeker potentieel dat nu zal moeten worden uitgebouwd.
Een standpunt dat gedeeld wordt door de baas van Stellantis, die verwijst naar de e-VMP architectuur voor compacte en middelgrote elektrische voertuigen, waarvan de eerste toepassing de volgende 3008 zal zijn, die aangekondigd wordt voor 2023 en die een 100 kWh grote batterij zal kunnen herbergen, wat een bereik van meer dan 600 km mogelijk maakt. Uiteraard zal het e-CMP multi-energieplatform ook worden gebruikt voor kleine en compacte auto's. "Ik daag mijn ingenieurs uit om meer autonomie te vinden. We werken heel hard aan energieopslagcapaciteit, maar ook aan de energie-efficiëntie van elektromotoren, transmissies en aerodynamica."
Home made
De andere troef van Stellantis in de intensieve elektrificatie van zijn gamma's betreft de oprichting van een "verticaal geïntegreerde" toeleveringsketen via vormen van joint ventures met strategische partners zoals Nidec voor de elektromotoren, Punch Powertrain voor de geëlektrificeerde transmissies met dubbele koppeling en, het meest cruciale, ACC - in associatie met Total/Saft - voor de productie van batterijcellen, te beginnen in 2023. Dit zal de groep in staat stellen de kosten intern te beheersen en een totale besparing van 10% te realiseren, hetgeen zal leiden tot een grotere winstgevendheid, vooral voor kleinere modellen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!