Bij de start van de onderhandelingen tussen PSA en FCA voor de creatie van Stellantis, bracht de gecumuleerde verkoop van de twee groepen in 2019 de gefuseerde entiteit naar de vierde plek in de wereldranglijst. In januari 2021 zijn de zaken al anders, nu de fusie officieel is ondertekend en van kracht is vanaf 16 januari 2021. Met een daling van de globale verkoop van 30% in de eerste drie kwartalen van 2020, staat Stellantis nog maar op de zesde plek. Een achteruitgang die zich laat verklaren door bepaalde zwaktes van de groep, strategische beslissingen en de geografische verdeling van de betrokken merken.
Nummer 6
Met een totaal van 3,89 miljoen verkochte auto's in de eerste 9 maanden van 2020 staat Stellantis op de zesde plek wereldwijd, achter Toyota, VW, Renault-Nissan, General Motors en Hyundai-Kia, terwijl het ook de grootste achteruitgang laat zien tegenover 2019.
Wereldwijde verkoop in de eerste drie kwartalen van 2020 in miljoen auto's (tegenover 2019):
- Toyota: 6,68 (-17%)
- Volkswagen-groep: 6,18 (-21%)
- Renault-Nissan: 5,54 (-28%)
- General Motors: 4,72 (-17%)
- Hyundai-Kia: 4,50 (-16%)
- Stellantis: 3,89 (-33%)
Bron: financiële en commerciële rapporten van de bedrijven in kwestie
Sterktes
De eerste troef van Stellantis is de benoeming van Carlos Tavares als CEO, een post die hij al innam bij PSA en die de Frans-Duitse groep (Citroën, DS, Opel en Peugeot) in staat stelde een marge van 8,5% te bereiken in 2019, een record voor het bedrijf. Hij is een slimme kostenkiller, een gepassioneerde en heldere leider en hij lanceerde de elektrificatie van zijn merken op een efficiënte manier terwijl ook de financiële aderlating van Opel werd stopgezet. Hij herpositioneerde ook de verschillende merken van de groep en zou hetzelfde moeten kunnen doen met de Italo-Amerikaanse merken die nu ook onder zijn verantwoordelijkheid vallen.
De tweede troef van de groep is de mogelijke complementariteit van de merken qua positionering en op technisch vlak op middellange termijn, aangezien de meeste merken modellen aanbieden in vergelijkbare segmenten. Het moet dus gemakkelijker en vooral goedkoper worden om nieuwe modellen te ontwikkelen op een beperkt aantal platforms die direct ook geschikt zijn voor elektrificatie, iets dat hoe langer hoe meer noodzakelijk zal worden. Tenslotte zullen de gecombineerde vaardigheden van de verschillende merken Stellantis in staat stellen zich competitiever op te stellen tegenover de andere groepen.
Tenslotte biedt de groepering van deze 14 merken Stellantis een mondiale dekking met merken die op elke markt sterk staan... of toch bijna.
Zwaktes
Met Peugeot, Citroën, Opel en Fiat is Stellantis een grote speler in Europa, terwijl Jeep en RAM de groep een goede basis geven in Noord-Amerika en Fiat-Peugeot-Citroën ook al vrij aanwezig zijn in de opkomende markten. China is echter een grote valkuil voor de groep, want de prestaties van de Franse merken en van Fiat zijn er ontoereikend.
Met een algemene achteruitgang van 39% in de eerste 9 maanden van 2020, heeft PSA zwaar geleden onder het overwicht van Europa op zijn resultaten als gevolg van de Covid-19-pandemie en de daarmee samenhangende lockdowns. Een sterkere daling dan FCA (-30% op wereldschaal, -25% in Europa dat zich ook laat verklaren door de stopzetting of uitdunning van het modelaanbod (Adam, Karl, 108, C1) en de verstoorde lancering van belangrijke nieuwe modellen als de Peugeot 208, 2008 en de Opel Corsa en Mokka. Naast het consolideren van de winsten in Europa en AMerika is een herstel op de Chinese markt dus essentieel om op dezelfde hoogte te komen als de wereldleiders Toyota, VW en Renault-Nissan.
Naast de geografische verdeling van zijn merken en de ontwikkeling van de verkoop op bepaalde markten, staat Stellantis ook tegenover de uitdaging van de interne concurrentie tussen de merken van PSA en FCA. Alfa Romeo, dat in een slechte gezondheid verkeert, staat lijnrecht tegenover Peugeot, het meer 'sportieve' merk van PSA. Zal Fiat een lowcostmerk worden om Opel niet te kannibaliseren? En wat met Lancia, Dodge en Chrysler, die al in de palliatieve zorg lijken te zitten?
Tenslotte zal Stellantis de technische en technologische planningen moeten gelijktrekken (qua platforms, aandrijflijnen, elektrificatie, autonoom rijden, enzovoort) die zich in heel verschillende stadia bevinden als we naar het vroegere PSA en FCA apart kijken. Met de continue hoge R&D-kosten en een steeds strenger wordende timing van de politieke instanties, vooral in Europa, de belangrijkste markt van de groep, zal het optimaliseren van technische en industriële synergieën essentieel blijken voor de duurzaamheid van de groep op korte termijn, en de groei ervan op lange termijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!