Carlos Tavares heeft nog een contract tot 2026, toch stuurt Stellantis-voorzitter John Elkann aan op een vroegtijdig vertrek van zijn CEO. Dat heeft vooral te maken met de moeilijkheden die het autoconcern ondervindt op de Noord-Amerikaanse markt. Het marktaandeel verkleint en de winst daalt.
LEES OOK Elektrische Jeep Wagoneer heeft 600 pk en geraakt 600 km ver
Bovendien trok de Amerikaanse dealerorganisatie (National Dealer Council) eerder deze maand aan de alarmbel, waarbij de "hoge vergoeding" en de "roekeloze korte-termijnbeslissingen" van Tavares op de korrel werden genomen. De 66-jarige Portugees streek in 2023 een bonus van liefst 36,5 miljoen euro op, terwijl de "Amerikaanse Stellantis-merken in sneltempo ineenstorten".
LEES OOK Dodge Charger gaat elektrisch als krachtige Daytona
Als CEO van Stellantis kan Carlos Tavares nochtans de nodige adelbrieven voorleggen. Elf jaar geleden maakte hij de overstap van Renault (als COO) naar PSA (als CEO), waarna de Franse autogroep versmolt met FCA en Stellantis boven het doopvont werd gehouden. Een succesvolle merger die resulteerde in een winstgevende autogroep, toch voelt de Amerikaanse tak zich stiefmoederlijk behandeld. Stellantis-CFO Natalie Knight benadrukte intussen dat het oplossen van de problemen in de VS een topprioriteit zal zijn, onder meer door investeringen in de drie vestigingen in Michigan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!