Begin oktober kondigde Nissan aan dat het meer dan 1,2 miljoen auto’s terugroept. Deze procedure viel samen met de start van een onderzoek in Japan naar fraude bij de certificatie. Deze keer wordt Subaru getroffen door het schandaal. Subaru-topman Yasuyuki Yoshinaga heeft zich al officieel verontschuldigd bij de klanten van het merk. De Subaru-groep wil 250.000 auto’s terugroepen.
Onwettige inspecteurs
Strikt genomen draait het schandaal niet rond een kwaliteitsprobleem, het gaat eerder om vervalste expertiserapporten. Nissan en nu dus ook Subaru zouden bepaalde controles die vereist zijn op de Japanse markt toevertrouwd hebben aan inspecteurs die hiervoor niet officieel gecertificeerd zijn. Het onderzoek is aan de gang en moet de situatie verhelderen. Volgens de eerste gegevens zou deze praktijk al meer dan dertig jaar (!) aan de gang zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!