Nadat Suzuki zich in juni al terugtrok uit de joint-venture BAIC-Changhe heeft het nu beslist om ook al zijn aandelen in zijn andere Chinese samenwerking Changan-Suzuki van de hand te doen voor een symbolische yuan. De Japanse autobouwer verlaat op die manier de Chinese markt. Suzuki begon zijn activiteiten daar in 1995, maar sinds een paar jaar heeft de specialist in microwagentjes het moeilijk om zijn producten te slijten aan de Chinezen, die steeds grotere auto’s willen. Met een marktaandeel van minder dan 0,5 procent was het ongetwijfeld beter om er geen geld meer in te pompen. Toch zal Changan Suzuki’s blijven verkopen, die voortaan zullen worden ingevoerd, en zal het de herstellingen en het onderhoud aan deze auto’s blijven op zich nemen. Suzuki gaat zich nu vooral concentreren op Indië (50 procent van de verkoopcijfers), Japan, Zuidoost-Azië en Europa (8 procent).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!