Samen met nikkel en mangaan is kobalt een van de bepalende elementen van batterijkathodes. Hun aandeel varieert, maar tot voor kort vertegenwoordigde elk bestanddeel zo’n 33 procent. Het probleem is dat kobalt zeldzamer en duurder is dan nikkel of mangaan, wat onderzoekers ertoe noopt om zo weinig mogelijk kobalt te gebruiken in de kathode. Tegenwoordig zelfs nog maar 10 procent. Om een concreet voorbeeld te geven: Tesla probeert samen met Panasonic het aandeel van de kobalt te verminderen. Het Amerikaanse merk heeft mangaan al vervangen door aluminium, maar regelmatig steekt Elon Musk zijn verlangen niet weg om een vervangmiddel voor kobalt te vinden.
Zonder kobalt
Als we Yang Hongxin, de baas van het Chinese SVOLT (een afdeling van de constructeur Great Wall), mogen geloven, wordt de droom van Elon Musk werkelijkheid. De nieuwe kathode die de onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling van het bedrijf heeft gemaakt, heeft geen kobalt nodig. SVOLT communiceert niet over het element dat het dan wel gebruikt in de plaats van kobalt. Om zijn geheim te beschermen, noemt het zijn batterij ‘NMx’, wat aangeeft dat ze nikkel en mangaan bevat, naast een ander, ‘vertrouwelijk’ element. SVOLT geeft ook aan dat de productie van de batterij 5 procent goedkoper is en de levensduur én de veiligheid verbeterde door verminderde opwarming.
Er hangt dus nog heel wat mysterie rond deze batterij, waarvan de datum van de commercialisatie nog niet werd meegedeeld. Wel is bekend dat SVOLT momenteel meer dan twee miljard dollar investeert om vijf fabrieken te bouwen (waarvan één in Europa) die op termijn (deze?) batterijen zullen produceren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!