Tata heeft in juli 2023 al aangegeven dat het batterijfabrieken gaat bouwen in India en in het Verenigd Koninkrijk. De Britse site zal rechtstreeks leveren aan JLR (Jaguar Land Rover). Maar de Indiase groep wil nog verder gaan, door zijn eigen technologie te ontwikkelen om onafhankelijk te worden van Chinese leveranciers. Volgens de gespecialiseerde Indiase website Autocar Professional heeft Tata het Japanse AESC benaderd, een specialist in cellen voor batterijen.
Toch Chinese link
De Indiase pers meldt dat de samenwerking zou kunnen beginnen met een licentieovereenkomst om vanaf 2025 Japanse technologie te gebruiken in Jaguars en Land Rovers. Dit zou vervolgens kunnen leiden tot een echt partnerschap om ‘Tata’-technologie te ontwikkelen via dochteronderneming Agratas. AESC werkt al sinds 2007 samen met Nissan, dat trouwens een van de eerste aandeelhouders was. Maar ondanks de Japanse nationaliteit van AESC is China niet ver weg, want sinds 2018 is het Chinese Envision meerderheidsaandeelhouder van het bedrijf.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!