De Gigafactory in Grünheide, nabij Berlijn, is essentieel voor Tesla's uitbreiding in Europa. Momenteel mikt de fabriek van de Amerikaanse constructeur op de productie van 500.000 Tesla Model Y's, maar het is de bedoeling om het dubbele daarvan te produceren, oftewel 1 miljoen auto's per jaar. Dit betekent echter een verdubbeling van het waterverbruik op een moment dat de huidige productie reeds de grenzen bereikt van wat de plaatselijke openbare watervoorziening kan leveren. Tesla is daarom van plan andere waterbronnen aan te boren om zijn productie te ondersteunen. Dit tot woede van zowel de watermaatschappijen als de lokale autoriteiten.
>> Lees ook - Tesla: Gigafactory in Grünheide goedgekeurd
Een gevaarlijk precedent
De aanpak van Tesla is om in de omgeving van de Gigafactory in Grünheide proefboringen te doen om nieuwe exploiteerbare waterbronnen te vinden en de decennia oude openbare gegevens bij te werken. Hoewel de autoriteiten niet principieel tegen een dergelijke operatie gekant zijn, wijzen zij erop dat als Tesla een nieuwe waterbron vindt - of meerdere - het merk nog steeds een vergunning moet aanvragen en verkrijgen om deze te exploiteren.
Bovendien is het feit dat een particulier bedrijf dergelijke tests uitvoert in plaats van de plaatselijke autoriteiten onconventioneel en die laatste - samen met sommige politici en milieugroeperingen - vrezen dat dit een juridisch precedent zal scheppen waarbij privébedrijven het verzamelen van openbare gegevens op zich nemen. Bovendien is er een groot risico dat Tesla prioritaire toegang zal eisen tot de bronnen die het heeft ontdekt - ten koste van het openbaar belang. In de naburige regio Märkish-Oderland verklaarde een bestuurder dat "water een publiek goed is, en exploratie een publieke taak ... het is een grens [die niet mag worden overschreden.]"
Hoe zit het met het personeel?
Maar voordat Tesla zijn jaarlijkse productie kan verdubbelen en meer water kan vinden, zal het eerst zijn arbeidsproblemen moeten oplossen. De Amerikaanse constructeur heeft namelijk moeite met het vinden en behouden van voldoende personeel. Tussen te strenge arbeidsvoorwaarden en werktijden en lonen die lager zijn dan die van soortgelijke bedrijven in de regio, zit Tesla met een Duitse mentaliteit die sterk verschilt van die in de Verenigde Staten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!