Een van de grootste troeven van Tesla is het 'eigen' snellaadnetwerk Een compleet ecosysteem dat niet alleen vrij uitgestrekt is, maar ondertussen ook heeft bewezen over voldoende capaciteit te beschikken om de beloofde snellaadwaardes te halen. Een groot verschil met de concurrentie waar die praktische prestaties vaak veraf blijven van de opgegeven theorie.
Een voorsprong die Tesla nog lijkt te zullen vergroten. Om de technologische evolutie van krachtige batterijen op te kunnen vangen, komt de constructeur nu op de proppen met de V4. Het grootste onderscheid daarbij, ten opzichte van de V3, is dat die het laadvermogen opkrikt van 250 kW tot 300 kW.
>>> Alle Tesla-prijzen op een rij
Toekomstig potentieel
Een verhoging die vooral is bedoeld om de komst van de écht nieuwe modellen op te vangen - waaronder de Cybertruck - die allemaal gebruik zullen maken van accu's met een hogere dichtheid en dus energiecapaciteit.
Al zullen de V4's uiteraard ook de bestaande vloot bedienen. Met op kop de gerestylde Model S en Model X. Beide modellen zullen ook in de VS rond moeten bollen, gezien de nieuwe Superchargers ook eerst in de eigen markt zal uitgerold worden.
Overgangsfase
Daarmee is de kous trouwens nog niet af. Musk denkt immers niet dat 300 kW zal volstaan. Hij sprak in dezelfde presentatie - die van de Model S Plaid overigens - dan ook al van een V5 die 350 kW en meer zou halen.
Het is ineens ook goed nieuws voor alle ander EV-rijders. Gezien Tesla geleidelijk zijn Supercharger-netwerk ook openstelt voor niet-Tesla-rijders en -modellen zou dat wel eens een ferme boost kunnen geven aan de elektrische mobiliteit. Letterlijk en figuurlijk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!