Sinds begin dit jaar is het lot van Daihatsu verbonden met dat van Toyota. De constructeur van kleine auto's werd namelijk opgeslorpt door de Japanse reus. Onlangs kondigde die laatste officieel aan dat het ging gebruikmaken van de expertise van Daihatsu om nieuwe modellen te ontwikkelen. Die zouden het Toyota-logo moeten dragen en enkel gelanceerd worden in groeilanden waar de vraag in de komende jaren steeds groter zal worden.
Nieuwe vraag
Ook al hebben markten zoals Rusland of Brazilië een serieuze vertraging gekend deze laatste maanden, moeten we ons volgens Toyota verwachten aan een grote bevolkingsgroei (vooral in de grote steden) en de verschijning van een sterkere middenklasse die aan de oorsprong ligt van een steeds grotere vraag naar lowcostvoertuigen. Toyota hoopt dat de ontwikkeling van nieuwe producten het merk in staat zal stellen om zijn positie in Zuidoost-Azië te versterken – waar Daihatsu al een zeer bekend is –, maar ook in Latijns-Amerika en India.
Hevige concurrentie
Toyota en Daihatsu zullen uiteraard niet de enige zijn die zich aan de verovering van de groeimarkten gaan wagen. Want wanneer we China uitsluiten schatten we dat er 30 miljoen voertuigen verkocht zullen worden op die markten tegen 2023. Een enorm aantal wanneer we weten dat er dit jaar 19 miljoen voertuigen verkocht werden. En uiteraard, ten opzichte van stabiele markten zoals Japan, Zuid-Korea, Noord-Amerika en West-Europa, maakt dat gegeven het verschil. We kunnen ons in een nabije toekomst dus verwachten aan verschillenden types van lowcostvoertuigen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!