Elk jaar publiceert het Amerikaanse merkadviesbureau Interbrand zijn top 100 van sterkste merken, de 'Best Global Brands'. Het klassement wordt logischerwijs gedomineerd door de technologiereuzen die de eerste 5 plaatsen monopoliseren, maar de autosector moet zich ook niet schamen met 15 merken die zijn opgenomen in het klassement. Toyota staat daarbij het hoogste in de hiërarchie, met een zevende plek.
Apple, Amazon, Microsoft, Google en Samsung staan bovenaan de ranglijst, voor Coca-Cola op de zesde plek, maar de automerken doen het ook bijlange niet slecht. Er zitten zelfs vier merken in de top 20: Toyota op plaats 7, Mercedes als 8e, BMW 11e en Honda 20ste.
Het bos door de bomen
De top 100 kende een totale waardestijging tot 2.336 miljard dollar (1.976 miljard euro), een groei van 9%, maar meer dan de helft van de merken (57 stuks) in de ranglijst noteerde een waardedaling, waaronder ook 13 autoconstructeurs. Achter deze schijnbare groei schult dus een kloof tussen de digitale reuzen en handelaars aan een kant, en de grote industriëlen aan de andere kant, waaronder ook de automobielsector.
Bij de automerken noteert Toyota dan ook een daling van 8% en Honda 11%, terwijl Mercedes-Benz en BMW respectievelijk 3 en 4% verliezen. Hyundai staat op de 36e plaats van het klassement met een groei van 1%, terwijl Tesla zijn intrede maakt en direct op de 40ste plaats komt te staan. Het nochtans iconische merk Ferrari staat pas op de 79e plek met een daling van 1% tot 6,379 miljard dollar (5,396 miljard euro).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!