Na de inval in Oekraïne schortte Toyota de productie in zijn Russische fabriek in Sint-Petersburg op. De Japanse fabrikant wachtte de ontwikkeling van de situatie af alvorens een definitieve beslissing te nemen. Intussen is de knoop doorgehakt, want de site in Sint-Petersburg wordt gesloten. Wegens tekorten aan materialen en chips, maar vooral omwille van de manier waarop het conflict tussen Rusland en Oekraïne zich ontwikkelt.
De Toyota-fabriek in Sint-Petersburg produceerde 100.000 voertuigen per jaar, vooral RAV4's en Camry's voor de Russiche makrt, maar ook voor Armenië, Wit-Rusland en Kazachstan. Er zijn geen aanwijzingen dat de fabriek in de toekomst opnieuw kan worden opgestart. Tegelijkertijd zal het Japanse merk niet langer in Rusland worden gedistribueerd. Toyota past daarom zijn aftersalesactiviteiten en herstructurering in Moskou aan.
Mazda houdt slag om de arm
Mazda heeft ook zijn Russische productie in Vladivostok stopgezet wegens gebrek aan onderdelen. Er is nog geen sprake van sluiting van de vestiging of definitieve stopzetting van de productie in Rusland. In dit stadium onderhandelt de Japansefabrikant met zijn lokale handelspartner Sollers.
Opvallend: in tegenstelling tot Toyota overweegt Mazda (nog) niet om de verkoop van zijn auto's in Rusland stop te zetten. De fabriek in de zuidoostelijke havenstad Vladivostok had vóór de invasie een jaarlijkse productie van 50.000 voertuigen, waaronder Mazda's CX-5 en 6.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!