Elk jaar publiceert het Amerikaanse Interbrand zijn top 100 van sterkste merken, de 'Best Global Brands'. Ook in 2022 wordt het klassement weinig verrassend gedomineerd door technologiereuzen, die de eerste 5 plaatsen monopoliseren (Apple, Microsoft, Amazon, Google en Samsung). Maar de top 100 bevat ook 15 automerken.
En wie dan spontaan aan exclusieve merken als Porsche of Ferrari denkt, slaat de bal mis, want die stranden respectievelijk pas op de 53e en 75e plaats. Het is namelijk – alweer – Toyota dat volgens Interbrand het meest waardevolle automerk is. De Japanse constructeur bezet zelfs de zesde plaats en zou een marktwaarde hebben van 59,76 miljard dollar (zo'n 59,58 miljard euro), 10 procent meer dan vorig jaar.
Stijgende waarde
Op de zevende plaats volgt Coca Cola en op de achtste het tweede automerk, namelijk Mercedes-Benz. Tesla bezet de 12e plek en BMW de 13e. De andere automerken die voorkomen in de top 100 zijn, in die volgorde, Honda, Hyundai, Audi, Volkswagen, Ford, Nissan, Kia, Land Rover en Mini.
Opvallend is dat alle automerken een waardestijging laten optekenen ten opzichte van het vorige klassement (van +7% voor Mini tot +31 en 32 procent voor Ferrari en Tesla).
Bron: Interbrand
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!