Een kwarteeuw na de onthulling van de 1e generatie in 1997, toonde Toyota onlangs voor het eerst Prius nummer 5. Als eerste op grote schaal geproduceerde hybride was de Japanner destijds een pionier, met zijn innovatieve semi-elektrische aandrijflijn die verspilde energie kon recupereren en aanwenden om zich voort te bewegen.
Vanaf de 3e generatie kwam er ook telkens een oplaadbare versie, en de nieuwe Prius is er zelfs énkel als PHEV. Althans enkel in Europa, want in andere werelddelen zal die zelfladende variant met kleinere batterij wel nog te krijgen zijn. Waarom hier niet?
Onderscheid maken
"De Prius wordt in Europa toch niet zo veel gekocht. Daarom zetten we hem liever in om een duidelijk onderscheid te maken met onze andere modellen en om onze nieuwe generatie PHEV-aandrijving in de verf te zetten. Bovendien bouwen we onder andere de Yaris en Corolla in Europa, en het is belangrijk om die fabrieken op een zo hoog mogelijke capaciteit te laten draaien", zo vertelde ons een woordvoerder van Toyota Europa.
Meer dan 70% van de Toyota-kopers kiest voor een hybride, de grote meerderheid daarvan voor een zelfladende. In de loop der jaren hebben alle belangrijke modellen van het merk, waaronder de Yaris, Yaris Cross, Corolla, C-HR of RAV4, een versie van de Prius-aandrijving gekregen.
In de AutoGids 30 november 2022 doen we uitgebreid uit de doeken hoe de eerste Prius ontstaan is.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!