Toyota heeft logischerwijs gekozen voor de TMMF-fabriek in Onnaing, vlakbij Valenciennes, om de 10 miljoenste Yaris ooit te vieren. Het gaat om een GR Sport die aan een klant uit Parijs is overhandigd aan het einde van de productielijn. De Franse fabriek heeft al sinds 2001, wanneer fabriek werd gebouwd, een productielijn speciaal voor de Yaris en sinds 2021 ook de Yaris Cross. Die laatste wordt zelfs enkel in Frankrijk geproduceerd. De Yaris voor de Europese markt wordt gebouwd in Onnaing en sinds 2021 ook in Kolin, Tsjechië. TMMF in Valenciennes alleen al heeft bijna 4,5 miljoen Yarissen geproduceerd. Het model is ook onder andere namen gebouwd: Vitz, Platz, Echo, Belta en Vios, of als Scion iA, Daihatsu Charade en Mazda 2 Hybrid.
1e generatie 1999-2005
De Toyota Yaris werd op het Autosalon van Parijs van 1998 voorgesteld aan het publiek. Het was een model speciaal voor Europa, maar met de productie in Japan. Het was ook het eerste model van Toyota dat de titel van 'Car of the Year' kreeg in Europa in 2000. De Yaris werd gelanceerd met een 1.0 van 68 pk en een 1.3 VVT-i, alvorens de komst van de Yaris T-Sport in 2001 met een 1.5 VVT-i van 106 pk. In 2002 kwam er ook een 1.4 D-4D diesel van 75 pk. Ondertussen begon de TMMF-fabriek in Valenciennes het model in januari 2001 te produceren.
2e generatie 2005-2012
De ingenieurs van Toyota hebben de tweede generatie Yaris ruimer en veelzijdiger gemaakt. Zo kan je dankzij het 'Easy Flat'-systeem een 737 liter grote kofferruimte creëren door de achterbank neer te klappen. Bovendien kon de achterbank worden verschoven dankzij de vlakke vloer. Deze Yaris haalde 5 EuroNCAP-sterren (volgens de criteria van die tijd) en werd aangeboden met 3 of 5 deuren. Onder de motorkap ligt een nieuwe 1.0 van 69 pk, de 1.3 werd overgenomen van de vorige generatie. De dieselmotor werd bijgewerkt en produceerde nu 90 pk. Er was ook een sportieve optie in de vorm van de Yaris TS met een 1.8 Dual VVT-i van 132 pk. In 2009 kwam de Toyota Optimal Drive-technologie, die voor iets lagere CO2-emissies zorgde.
3e generatie 2012-2020
De derde generatie Toyota Yaris is de eerste met een zelfladende hybride aandrijflijn van 100 pk. Daarmee kon je aan lage snelheden volledig elektrisch rijden, als eerste auto van zijn segment met een hybride motorisatie. En dat was waarschijnlijk de sleutel tot zijn succes bij klanten die een compacte, zuinige, maar ook veelzijdige auto wilden. Het model werd ook aangeboden met andere motorisaties, waaronder de 1 liter-driecilinder van 69 pk, de 1.3 van 99 pk en de diesel van 90 pk. Daarnaast was er nog een Yaris GRMN met een 1,8 liter-viercilinder met compressor van 212 pk! Deze generatie kreeg ook een update van de technologie aan boord voor het infotainment en de veiligheidssystemen.
4e generatie 2020-heden
De huidige generatie Yaris heeft van de hybride oplossing de standaard gemaakt, met de 116 pk sterke aandrijflijn met een 1,5 liter-benzinemotor die wordt ondersteund door een elektrisch hulpje. Toch zijn er ook nog klassieke benzinemotoren van 72 pk (1.0) en 125 pk (1.5). En natuurlijk het bommetje GR Yaris met zijn 1.6 van 261 pk. Een sportmodel dat van 0 tot 100 km/u kan sprinten in 5,5 seconden, voor een topsnelheid van 230 km/u! De Yaris staat voor deze generatie op het GA-B-platform en is standaard uitgerust met een reeks ADAS-systemen.
Yaris Cross 2021
Het platform van de Yaris dient ook voor de nieuwe Cross-versie van het model. Het is een echte Yaris, maar dan in SUV-vorm met een eigen look, waarmee het meteen al een bestseller is geworden. Je kan hem krijgen met een verbrandingsmotor in de vorm van de 125 pk sterke 1.5 op benzine, of als hybride met 116 pk. En met de hybride oplossing kan je ook kiezen voor AWD-i-vierwielaandrijving.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!