De Renault-groep wordt in tweeën gesplitst, met aan de ene kant Ampère, dat alleen elektrische auto's zal maken, en aan de andere kant Power, dat zich zal bezighouden met hybrides en verbrandingsmodellen. Die laatste entiteit zal 50-50 worden gedeeld met het Chinese Geely. Mitsubishi, lid van de alliantie met Renault en Nissan, lijkt geïnteresseerd in de elektrische divisie Ampere, waarin ook Alpine wordt ondergebracht, dat in 2026 een volledig elektrisch merk wordt.
Hightech
Renault Ampère gaat samenwerken met Google en Qualcomm (telecommunicatieoplossingen) voor de ontwikkeling van platforms en software, maar ook voor de industriële organisatie die nodig is voor elektrische auto's. De toekomstige architectuur van Renaults elektrische auto's zal gebruikmaken van Qualcomm's Snapdragon Digital Chassis – dat al wordt gebruikt door Stellantis – en van Google's connected services, waaronder Android. Het bedrijf uit Silicon Valley wordt ook de voorkeursleverancier van de Renault Cloud.
Horse voor Volvo
Er staat nog een derde entiteit op het programma: Horse. Dat zal een partner van Power zijn die gespecialiseerd is in verbrandingsmotoren. Deze tak zal leveren aan Renault en Dacia, maar ook aan Geely, Mitsubishi, Nissan, Proton en zelfs Volvo. Renault hamert op het belang van Power, dat "het hart van de groep" zal blijven, aangezien de Franse groep schat dat in 2040 de helft van de verkochte auto's ter wereld nog met een verbrandingsmotor zal zijn uitgerust.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!