Het gaat niet goed met Volkswagen in de Verenigde Staten. Het merk ondervond al moeilijkheden om vaste voet aan grond te krijgen op de op één na grootste automarkt van de wereld en is nu letterlijk ingestort na de zaak met de sjoemelsoftware die in september aan het licht kwam. Resultaat: - 24,7 procent, ofte 23.882 auto’s, tegenover 31.725 een jaar eerder.
Verklaringen
Deze duizelingwekkende daling is uiteraard te wijten aan de bevriezing van de verkoop van de modellen met een 2.0 en 3.0 TDI, die het voorwerp uitmaken van een onderzoek van de Amerikaanse autoriteiten. Al bij al kunnen we stellen dat VW het nog vrij goed doet, want de analisten hadden een daling van de verkoop met om en bij de 27 procent voorspeld. De verkoop van de Jetta, het populairste model aan de andere kant van de grote plas, is gedaald met 22,8 procent en die van de Passat zelfs met 60,4 procent. Mark McNabb, de nummer twee van de groep in Noord-Amerika, legde uit dat Volkswagen er alles aan doet om een oplossing te vinden voor betrokken voertuigen en bedankte de concessiehouders en de klanten voor hun aanhoudende geduld.
Zal Audi het goed blijven doen?
Heel wat waarnemers zitten nog te wachten op de publicatie van de cijfers van Audi om te weten of dit merk de eerder geobserveerde dynamiek ondanks alles in stand kan houden, of dat het ook ingehaald wordt door het schandaal. De daling bij Volkswagen contrasteert in ieder geval met de resultaten van de andere autogroepen, die allemaal al een tijdje een gestage groei aanhouden. Zo is GM bijvoorbeeld met 2 procent gegroeid en Toyota met 12,4 procent.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!