Febiac meldt dat in het eerste semester van 2017 156.413 nieuwe benzinewagens zijn verkocht in België. Dat is een record, want voor het eerst in 20 jaar waren ze daarmee populairder dan diesels, die op 150.021 exemplaren bleven steken. Het is van 1997 geleden dat we dat nog zagen.
Stijging van 4,1 procent
Tijdens dezelfde periode is het aantal nieuw ingeschreven auto’s met 4,1 procent gestegen tot 322.302 eenheden. Het marktaandeel van benzine komt tegenwoordig uit op 48,5 procent, tegenover 46,5 procent voor diesel. “De ontdieselingstrend van de markt is nog versterkt”, zo benadrukt Febiac, dat zegt dat deze omwenteling is begonnen in 2011 met de afschaffing van de overheidspremie voor voertuigen met een lage CO2-uitstoot. Die premie kwam namelijk vooral dieselwagens ten goede en bestaat vandaag niet meer. Bovendien zijn auto’s met een dieselmotor stevig in prijs gestegen omdat ze steeds duurdere uitlaatzuiveringssystemen moeten gebruiken om de nieuwe uitstootnormen te halen. Dat is vreemd genoeg nog niet het geval voor benzines, maar het zit er ook aan te komen.
Val van de diesel
Het marktaandeel van diesels is ingezakt van wel 75,3 procent in 2012 naar 51,8 procent eind 2016, om in het eerste semester van dit jaar nog te dalen naar 46,5 procent. Dat het hele wagenpark nog is gegroeid, is vooral te danken aan het Vlaamse Gewest, waar 12.500 auto’s meer werden verkocht. Het populairste model in ons land in de eerste 6 maand van dit jaar was (nog maar eens) de Volkswagen Golf.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!