Van de Volkswagen-affaire hebben we het laatste duidelijk nog niet gezien. Dit keer praten de ingenieurs over het schandaal en leggen ze uit waarom de correcties die in Europa aan de software aangebracht worden, niet zouden werken aan de andere kant van de Atlantische Oceaan.
Verschillende behandelingen
Een hoofdingenieur van Volkswagen heeft uitgelegd waarom de toepassing van één en dezelfde corrigerende software voor Europa en de Verenigde Staten onmogelijk zou zijn in het kader van de sjoemelsoftware. Olivier Schmidt heeft namelijk laten weten dat er meer fysieke (of hardwarematige) verschillen bestaan tussen de uitlaatsystemen op beide continenten.
Verschillende systemen
Zo liet hij weten dat de Euro 5-diesels die in de VS verkocht worden, sowieso al over een complexer uitlaatgaszuiveringssysteem beschikten dan de overeenkomstige Europese modellen. “In Europa volstaan een oxidatiekatalysator en een partikelfilter en hebben die motoren dus geen NOx-filter", gaf Schmidt aan. Hij onderstreepte daarbij het feit dat er in Europa geen enkele maatregel is om de uitstootwaarden van stikstofoxiden van de Euro 5-dieselmotoren te verminderen. Dat is meteen het verschil met Amerika: "Een Amerikaanse motor is uitgerust met een NOx-filter of, op recentere modellen, een selectief reductiesysteem (SCR). In de Verenigde Staten wordt de software beïnvloed door die systemen."
Nieuw besturingssysteem
Schmidt vergeleek de corrigerende softwares van de motoren met de updates van een smartphone: "Wat we op de 1,2- en 2,0-liters doen, is te vergelijken met de toevoeging van een nieuwe app op je smartphone. Voor de 1.6 is het daarentegen alsof we een nieuw besturingssysteem zouden installeren." Over de hele dieselgate is Schmidt formeel: "Het enige wat duidelijk is, is dat Volkswagen absoluut wilde voldoen aan de Amerikaanse uitstootnormen met de technologie die destijds voorhanden was."
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!