De Duitse federale transportautoriteit KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) heeft de corrigerende maatregelen bekrachtigd voor de TDI-motoren die betrokken waren bij het schandaal rond de sjoemelsoftware – dat aan het licht kwam in september. Daarmee zijn de ingrepen officieel van kracht en meteen verplicht in Duitsland en bij uitbreiding overal in Europa, want het KBA is ook de homologatie-instantie voor voertuigen en beschikt dus over de bevoegdheid om zijn beslissing ook buiten Duitsland op te leggen.
1.6- en 2-liter TDI
Zoals eerder gezegd verschilt de aard van de ingreep afhankelijk van de betrokken motor binnen de EA 189-familie. Op dit ogenblik kennen we alleen nog maar de maatregelen die uitgevoerd zullen worden op de 1.6 TDI en 2.0 TDI; voor de eveneens betrokken 1.2 TDI heeft Volkswagen nog tijd tot het einde van de maand om de ingrepen bekend te maken. Voor die kleine driecilinder zal het waarschijnlijk enkel gaan om de installatie van nieuwe software.
Elektronisch en mechanisch
Ook voor de 2-liter TDI-motor heeft de interventie niet veel aan het lijf. Er moet gewoon nieuwe software geïnstalleerd worden, en dat zou maar een half uur in beslag nemen. Voor de 1.6 TDI wisten we al dat de ingreep wat complexer zou zijn, maar dat blijkt uiteindelijk nog goed mee te vallen. Deze motor, die bij ons erg populair is, krijgt naast een nieuwe software voor de motorsturing ook nog een klein membraan tussen de turbo en de luchtmassameter. De motorspecialisten hebben blijkbaar vastgesteld dat die laatste – die de inspuiting regelt – onderhevig was aan turbulenties. Die hadden een impact op de metingen van de luchtdichtheid en konden sporadisch leiden tot meer vervuilende uitstoot. Dankzij dit nieuwe specifieke membraan wordt de lucht beter gekanaliseerd, waardoor de meting van de aangezogen lucht stabieler wordt, wat dan weer leidt tot een stabielere en efficiëntere brandstofinspuiting, zodat de motor weer aan de norm zou voldoen. Volgens Volkswagen zou de installatie van dit kleine onderdeel niet meer dan een uur in beslag nemen. Daarbij komt nog de tijd die nodig is voor de update van de software. Volkswagen benadrukt ook dat deze aanpassingen geen impact zullen hebben op de prestaties of het verbruik van de betrokken voertuigen.
Vanaf 2016
De eerste terugroepingen zullen begin 2016 plaatsvinden en zullen over een heel kalenderjaar gespreid worden. D'Ieteren, invoerder van de producten van de groep VW in België, laat weten dat alle betrokken klanten persoonlijk per brief op de hoogte gebracht worden. “Het heeft dus geen zin om eerder naar uw concessiehouder te gaan of contact met hem op te nemen in het kader van de terugroepactie”, meldt het persbericht nog. Sinds begin oktober beginnen alle klanten van Volkswagen trouwens over de mogelijkheid om zelf te controleren of hun voertuig betrokken is bij het dieselprobleem. In België kan dat door de website www.customercare.dieteren.be te raadplegen. Elke klant kan hier aan de hand van het chassisnummer controleren of zijn voertuig is uitgerust met de frauduleuze software.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!