“De publieke communicatie van het EPA (Environmental Protection Agency) over de dieselproblematiek heeft de Volkswagen-directie verrast”: dat staat in een document van meer dan honderd pagina’s dat uitlegt hoe het Volkswagen-schandaal uitbrak. Het Franse persagentschap AFP kreeg een kopie van het document in handen.
Directie niet verantwoordelijk
Het document werd opgesteld door een advocatenkantoor in opdracht van Volkswagen. De analyse van de juristen besluit dat de Volkswagen-directie niets kan verweten worden: “In het verleden werd ook het gebruik van misleidende systemen door andere constructeurs altijd in der minne geregeld, met andere woorden bestraft met een redelijke boete.” Maar volgens het onderzoek werd zoiets nooit aan het grote publiek gecommuniceerd. “In dit geval hadden werknemers van Volkswagen of America tijdens de constructieve gesprekken met het EPA niet de indruk dat de dieselproblematiek publiek zouden gemaakt worden, maar dat de onderhandelingen zouden voortgezet worden.” Op dat moment – september 2015 – waren de discussies al meer dan een jaar aan de gang. De onregelmatigheden die de EPA had opgemerkt, waren door Volkswagen nog altijd niet verklaard of gecorrigeerd.
Martin Winterkorn beschermd
De advocaten van Volkswagen houden de verantwoordelijkheid weg van Martin Winterkorn (voormalig CEO van de groep) of de andere directieleden door te argumenteren dat “dit één van de vele zaken was”. Blijkbaar zou Martin WInterkorn een grondig onderzoek gevraagd hebben in de zomer van 2015, “maar die interne inspanningen om de zaak op te helderen werden tegengewerkt door het stilzwijgen van enkele technici”. Met andere woorden: de verantwoordelijkheid lag zogezegd elders. Dat lijkt sterk, want Winterkorn was al op de hoogte van het probleem sinds 2014. En het is niet het soort man dat zich zomaar laat doen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!