Het kan verkeren. Terwijl Volkswagen tot voor kort nog luidop verkondigde dat het wilde uitgroeien tot Europese marktleider qua elektrische modellen – inclusief de ambitie om vanaf 2033 enkel nog maar EV’s te verkopen op ons continent – stelt de Duitse groep nu haar plannen bij om in zes Europese sites batterijcellen te gaan produceren. Een beslissing die nog maar eens de groeiende onzekerheid rond de markt voor dit soort voertuigen onderstreept, nu de vraag naar elektrische modellen toch niet zo’n hoge vlucht neemt als gedacht.
In het licht van een haperende EV-verkoop (zeker bij onze Oosterburen) wil Volkswagen voorlopig niet op zo’n massale schaal investeren in de batterijproductie als eerst gezegd. De productiesites komen er wel nog – ze staan symbool voor de strategische onafhankelijkheid van Volkswagen – maar ze zullen voorlopig minder groot zijn en lagere volumes draaien.
Daarmee lijkt het alsof de ontwikkelingen op de EV-markt nu zelfs de meest optimstische spelers gas doen terugnemen. Volkswagen had stiekem gehoopt om Tesla te kunnen inhalen in de verkoophitlijsten, maar de realiteit heeft de Duitsers nu ingehaald. De komende maanden worden allicht cruciaal – voor Volkswagen, en bij uitbreiding voor de hele Europese auto-industrie – om te kijken in welke mate het nog altijd de ambitie blijft om voor de batterijproductie zelfvoorzienend te zijn.
Het is afwachten hoe Volkswagen, dat eerder dit jaar nog liet weten zijn ID.3 te laten opvolgen door de elektrische Golf 9, zijn strategie gaat bijsturen in de veranderde marktomgeving, zonder zijn ambities op lange termijn te schaden. In elk geval is het een nieuwe opdoffer voor het merk, dat onlangs ook al aankondigde de lancering van zijn Trinity-project uit te stellen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!