Het nieuwe directiecomité van het merk Volkswagen, onder leiding van de nieuwe voorzitter Herbert Diess, heeft zopas enkele belangrijke beslissingen genomen. Het nieuwe plan voorziet onder andere een heroriëntatie van de dieselstrategie door resoluut de kaart van de moderne technologieën te trekken. Verder wil het Duitse merk ook werk maken van een gestandaardiseerde architectuur voor elektrische personenwagens en bestelwagens. En daarnaast komt er een volledig elektrische Phaeton, waarbij die grote luxelimousine de Tesla Model S moet gaan bekampen.
Een nieuwe dieselstrategie
Wat de diesel betreft, heeft het directiecomité besloten dat de TDI’s die in Europa en de Verenigde Staten zullen worden verkocht, altijd uitgerust zullen worden met motoren met de SCR- en AdBlue-technologie, die de NOx-uitstoot aanzienlijk verminderen. Herbert Diess, voorzitter van het directiecomité van Volkswagen, verklaarde bovendien dat Volkswagen zijn toekomstige projecten waarschijnlijk zal herwerken en tegen elke prijs voorrang zal verlenen aan energie-efficiëntie – en aan de uitstoot, mogen we hopen.
Wijziging voor MQB
Binnen het kader van deze reorganisatie werd ook besloten dat de nochtans recente modulaire MQB-architectuur aanzienlijke aanpassingen zou ondergaan. De nadruk zal voortaan namelijk komen te liggen op oplaadbare hybrides, die een nog betere elektrisch rijbereik bieden, maar ook op in grote aantallen geproduceerde elektrische auto’s, met een actieradius tot 300 kilometer. De MQB-architectuur zal ook aangepast worden met het oog op een uitgebreidere connectiviteit en meer rijhulpsystemen.
Een nieuw elektrisch platform
Bovendien zou binnenkort een ander modulair platform het levenslicht zien, bestemd voor compacte auto’s met elektrische aandrijving (MEB). Die basis zal gedeeld worden door alle merken van de groep, inclusief de bestelwagens. Volkswagen belooft voor dit nieuwe gamma elektrische voertuigen een rijbereik tussen 250 en 500 kilometer.
Een volledig elektrische Phaeton
We wisten al dat de volgende Phaeton op de planning stond en dat er ook een oplaadbare hybride versie zou komen. Nu blijkt dat er ook een volledig elektrische versie uitgebracht zou worden, als rivaal voor een Tesla Model S. Volkswagen belooft dat deze versie een aantrekkelijk rijbereik zal hebben – waarschijnlijk doet hij een beroep op de technologieën die we recent nog zagen in de prototypes Audi e-Tron Quattro en Porsche Mission E. Dat zijn ambitieuze plannen, maar die allemaal realiseren wordt niet gemakkelijk, temeer daar het directiecomité ook besloten heeft dat het budget voor de investeringen met 1 miljard euro naar beneden moet.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!