De Volkswagen-groep gaat zijn MEB-platform delen met een bijzondere partner: Silent-Yachts, een Oostenrijke fabrikant van boten op zonne-energie. De twee bedrijven gaan dus samenwerken, met hulp van Cupra voor het ontwerp, aan de ontwikkeling en productie van de Silent 55, een jacht-catamaran die tot 160 km per dag kan afleggen op zonne-energie.
Het partnerschap maakt deel uit van een innovatiefonds dat is opgericht door de Volkswagen-groep om innoverende bedrijfsprojecten te stimuleren. Iets waar Silent-Yachts aan beantwoordt, zoals bevestigd door Michael Jost, verantwoordelijke voor de productstrategie binnen de VW-groep: "Ongeveer 18 maanden geleden werd mij een project voorgesteld voor een jacht dat het MEB-platform gebruikt. In het begin vond ik het een absurd idee. Maar daarna leerden we de potentiële partner, Silent-Yachts, kennen. We waren onder de indruk van de toewijding van deze fabrikant van boten op zonne-energie qua koolstofneutraliteit. Het is ook al lang een pionier qua duurzaamheid in de sector. Ik sprak toen met Michael Köhler wat het ons zou kunnen opleveren als we samenwerken, namelijk een aantrekkelijk ontwerp en een bewezen technologie, om zo het MEB-systeem voor het eerst naar de zee te kunnen brengen."
Flexibiliteit en efficiëntie
Michael Köhler, CEO van Silent-Yachts, had van zijn kant een leverancier nodig die een capabele alles-in-een-oplossing kon bieden, die bovendien in staat is om de betrokken elementen op schaal van het bedrijf te produceren en met een goede reactiviteit: "Als ontwerper en bouwer van jachts op zonne-energie, is de efficiëntie van de aandrijflijn van cruciaal belang voor ons. Een complex systeem dat alles kan, van het opladen van de batterijen via zonnepanelen tot de integratie van een generator en een externe voeding, is eerder zeldzaam." Het MEB-platform van VW sloot dus perfect aan bij de aanpak van Silent-Yachts.
Flexibiliteit is ook erg belangrijk bij de Oostenrijkse botenfabrikant, die in kleine oplages zijn modellen bouwt. Het modulaire aspect van MEB speelt daar ook in mee, want er worden elektromotoren van 2x50 kW, 2x150 kW en 2x300 kW ingebouwd, zoals het gamma van Volkswagen ook aanbiedt. Zo kunnen ook de aandrijflijnen van Volkswagen worden gebruikt zonder grote aanpassingen.
Cupra doet mee
Maar de samenwerking tussen VW en Silent-Yachts gaat verder dan enkel de aandrijving. Cupra levert bovendien het design, terwijl de softwarepartners van VW de besturing van de aandrijflijn aanpassen om geschikter te zijn voor een jacht. Momenteel worden er tot zes batterijpakketten ingebouwd per boot, met een maximaal vermogen van 500 kW voor jachts van 50 voet en meer.
Uiteindelijk blijft een van de sleutels voor de autoconstructeurs de winstgevendheid van de investeringen die ze doen voor de elektrificatie van hun gamma's. In dit opzicht is de uitbreiding van partnerschappen buiten de autosector een van de meest effectieve wegen, zowel wat betreft afschrijving van productievolumes als het terugverdienen van de kosten voor R&D.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!