Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Volkswagen Up in de prullenmand?

Geschreven door Jean-François Christiaens op 14-09-2017

Volkswagen is zijn gamma voor de komende jaren aan het herorganiseren en zou het segment van de pure stadsauto’s kunnen verlaten. Achter de schermen wordt gedebatteerd over het nut van een opvolger voor de Up.

In de marge van het salon van Frankfurt sprak VW-baas Herbert Diess met onze collega’s van het Britse Autocar over het nut van een stadsauto in het gamma op middellange termijn. Hij zei daarover dat een model zoals de Up belangrijk blijft voor bepaalde markten zoals Brazilië, waar hij trouwens wordt gemaakt, maar bevestigt ook dat de toekomst van de klassieke stadauto’s in Europa meer onzeker is. “Op kleine auto’s is het erg moeilijk om de CO2-uitstoot onder de 95 of 93 g/km te krijgen zonder de kosten op te drijven”. In een segment waar klanten in de eerste plaats op zoek gaan naar de laagste prijs is het niet slim om de kosten te verhogen. Daardoor wordt het volgens Diess steeds moeilijker om stadsauto’s met een verbrandingsmotor aan de catalogus toe te voegen. “In de toekomst heeft in dit segment een elektrisch model zoals de e-Up veel meer zin”.

Debatten

Diess gaf verder aan dat het vandaag weliswaar interessant is om stadsauto’s in de catalogus te hebben om de CO2-uitstoot van het gamma te drukken, maar dat die situatie in de toekomst zou kunnen omkeren. De hogere segmenten, die gebruik kunnen maken van duurdere hybride technologie, zien hun uitstoot veel gemakkelijker onder de 100 g/km zakken. Het behoud van de kleine stadsauto’s, waar hybride oplossingen veel te duur zijn, zou op termijn kunnen leiden tot een… hogere gemiddelde CO2-uitstoot voor het gamma. “Ook deze kleine autootjes moeten bijdragen aan een lagere gemiddelde uitstoot van het gamma. Als ze het omgekeerde doen, moet de vraag over hun nut op tafel worden gelegd. Of moet worden gezocht in welke mate hun prijs nog mag stijgen,” zo zei Diess. En hij voegde nog toe dat het in Europa steeds complexer wordt om nog kleine stadsauto’s te verkopen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten