De naweeën van de coronapandemie en de daaruit voortvloeiende chipcrisis zijn nog steeds voelbaar in de autosector. En met de opkomst van volledig elektrische auto's met bovendien steeds meer functies voor autonoom rijden, wordt bevoorradingszekerheid van halfgeleiders en elektronische componenten alleen maar belangrijker. Iets waar ook de merken van Volkswagen over kunnen meepraten: op een bepaald moment moesten die bijvoorbeeld verschillende plug-inhybridemodellen een tijdje uit de catalogi schrappen omdat ze als gevolg van chiptekorten gewoon niet geproduceerd konden worden.
Het voorbeeld dat Volkswagen zelf geeft, zegt genoeg: "In 1978 werden slechts 8 halfgeleiders geïnstalleerd in een sturingseenheid van een Porsche 911. Een hedendaagse Skoda Enyaq telt ongeveer 90 regeleenheden met zo'n 8.000 elektronische componenten." De waarde van de elektronische componenten in een auto bedraagt op dit moment gemiddeld zo'n 600 euro per voertuig, maar Volkswagen verwacht dat dat tegen het jaar 2030 meer dan verdubbeld zal zijn.
LEES OOK – Nieuwe baas van Volkswagen hekelt softwareproblemen met MIB- infotainmentsysteem
Aankoopcomité
De Volkswagen-groep wil zijn merken nu meer bevoorradingszekerheid garanderen door de aankoop van halfgeleiders en elektronische componenten anders te gaan organiseren. Speciaal voor dat doel werd het zogenaamde Semiconductor Sourcing Committee opgericht, met daarin vertegenwoordigers van de inkoop- en ontwikkelingsafdelingen van de verschillende merken en van Volkswagen Group Components en CARIAD (de softwareafdeling van de VW-groep). Op basis van de lessen die tijdens de halfgeleidercrisis werden geleerd, werden strategische actiegebieden geïdentificeerd en oplossingen ontwikkeld en geïmplementeerd voor de lange termijn.
"Voor strategisch belangrijke halfgeleiders en zelfs voor de eigen geplande ontwikkelingen van de Groep in de toekomst, zullen we vertrouwen op directe inkoop bij de halfgeleiderfabrikanten", aldus Dirk Große-Loheide, bestuurslid inkoop voor Volkswagen Personenauto's en lid van het management van de Groep. Dit moet ook resulteren in een grotere transparantie met betrekking tot halfgeleiders dat technische alternatieven sneller kunnen worden geïdentificeerd en geïmplementeerd in geval van knelpunten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!