Het platform dat vier jaar werd gelanceerd door de Amerikaanse start-up Luxe laat een bestuurder via een smartphone-app een ‘valet’ bestellen. Wanneer de bestuurder aankomt op zijn punt van afspraak, gaat de valet voor hem de auto parkeren, tanken en/of wassen. De dienst was beschikbaar in een aantal grote Amerikaanse steden zoals San Francisco, New York en Chicago, maar in april werd de app stilgelegd. Vandaag vernemen we dat Volvo het bedrijf heeft overgenomen (voor een geschat bedrag van 140 miljoen dollar of 115 miljoen euro) en dat Curtis Lee, de oprichter van Luxe, vicepresident digitale diensten wordt bij Volvo. Een deel van het team van Luxe gaat bovendien aan de slag in de kantoren van de digitale afdeling van de Zweedse autobouwer in Silicon Valley.
App in de auto
De komende maanden zou de app Luxe rechtstreeks toegankelijk moeten zijn van op het infotainmentscherm van Volvo-modellen. Daarmee kan de autobouwer zijn premium-positie versterken door een ‘luxueuze’ conciërgedienst aan te bieden. In zijn officiële communiqué verduidelijkt Volvo bovendien: “de technologie achter de Luxe-app biedt het bedrijf een algoritme dat efficiënt werkt op het vlak van route-uitstippeling, logistieke planning en voorspelling van de aankomsttijd”. Daarmee zou Volvo in de toekomst zijn aanbod van geconnecteerde diensten moeten kunnen uitbouwen. Ter herinnering: Volvo werkt vandaag ook al aan een systeem voor de levering van pakjes in de koffer van de auto via een samenwerking met de start-up urb-it.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!