Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Volvo EX90: opnieuw uitgesteld

Geschreven door Frédéric Kevers op 24-07-2023

De eerste leveringen van de Volvo EX90, het elektrische vlaggenschip van het merk, zijn opnieuw uitgesteld vanwege vertragingen bij het schrijven van de software voor de veiligheids- en Lidar-systemen.

Volvo en Polestar hadden al een eerste uitstel van de leveringen van hun grote SUV's aangekondigd vanwege problemen met het nieuwe softwareplatform dat in eigen huis is ontwikkeld. Nu is het uitstel verlengd, zoals bevestigd door Jim Rowan, CEO van Volvo Cars, die nogmaals wees op de complexiteit van de softwarecode. Volgens hem zou de vertraging vijf tot zes maanden bedragen en zouden de eerste leveringen pas in het derde kwartaal van 2024 plaatsvinden.

Interne moeilijkheden

Concreet heeft Volvo besloten om een groot deel van de softwarecode die de veiligheid van het voertuig beheert, intern te schrijven. Een beslissing die ook de integratie van de werking van het lidarsysteem omvat. En daar ligt het probleem, want dat is bijzonder complex, ook al is het systeem gebaseerd op de Iris-lidar van de start-up Luminar Technologies en zijn Sentinel-software. Vertragingen bij het schrijven van complexe software zien we niet alleen bij Volvo, maar eerder bijvoorbeeld ook bij de Volkswagen-groep, in zoverre dat ze grote vertragingen veroorzaken bij de ontwikkeling van wereldwijde platforms en Audi hebben doen besluiten om met een externe leverancier te werken voor zijn toekomstige elektrische voertuigen die in China op de markt worden gebracht.

Volvo EX90

Veiligheidsschild

Het belang van dit veiligheidsschild is essentieel voor Volvo, zoals Jim Rowan bevestigt: “Het verschil dat lidar kan maken voor de veiligheid in de praktijk is opmerkelijk. Onderzoek toont aan dat het toevoegen van lidartechnologie aan een auto het aantal ongevallen met ernstige gevolgen met 20% kan verminderen, en dat het algemeen vermijden van een botsing met 9% kan worden verbeterd”. Een mening die wordt gedeeld door Austin Russel, CEO van Luminar, die eraan toevoegt: “Airbags zijn niet optioneel. Veiligheidsgordels zijn niet optioneel. Waarom zou levensreddende technologie optioneel moeten zijn?”

Volvo EX90

Uiteindelijk staan de eerste leveringen van de Volvo EX90 nu gepland voor het derde kwartaal van 2024. Prioriteit wordt gegeven aan de Verenigde Staten, gevolgd door China en Europa in het derde kwartaal.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten