Volvo haalt inspiratie bij het ouderschapsverlofmodel dat al bestaat in Zweden voor al zijn werknemers wereldwijd door ze 24 weken ouderschapsverlof te geven, met behoud van 80% van hun basisloon. Een beleid dat bedoeld is om gendergelijkheid te bevorderen en de menselijke dimensie van zijn management te versterken. De regeling gaat in vanaf 1 april 2021.
Inclusief en solidair
Dit nieuwe beleid heet Family Bond en betreft alle meer dan 40.000 werknemers van het merk wereldwijd, mannen en vrouwen. De 24 weken ouderschapsverlof kunnen op elk moment worden opgenomen in de eerste drie jaar na de geboorte van het kind. De enige voorwaarde is dat de werknemer minstens 12 maanden in dienst moet zijn bij het bedrijf om van de regeling te genieten. "We willen een cultuur creëren die de gelijke verdeling van de ouderschapsrol tussen mannen en vrouwen bevordert. Als ouders worden gesteund om een betere balans te krijgen tussen werk en gezien, wordt de genderkloof kleiner en blinken ze meer uit in hun carrière", zegt Hakan Samuelsson, CEO van Volvo.
Met dit initiatief krijgen de werknemers van Volvo de mogelijkheid om de steun te krijgen die hen in veel landen wordt ontzegd. In dit geval neemt de Zweedse constructeur het directe voorbeeld van de wetgeving in zijn thuisland, dat wereldwijd bekend staat om zijn genereuze ouderschapsverlof. Dit interne beleid geeft veel ouders, vooral vaders, het recht om het welzijn van hun gezin en dat van zichzelf te verzekeren zonder hun carrière in gevaar te brengen.
Win-win
Naast dit voordeel voor zijn werknemers, staat dit Family Bond-project Volvo ook toe om het welzijn van zijn personeel te optimalsieren en zo de motivatie en de productiviteit binnen het bedrijf te verbeteren. Bovendien neemt Volvo hiermee een voortrekkersrol op zich, in een gebied dat over het algemeen afhankelijk is van de politieke beslissingen binnen de verschillende landen, waardoor er grote ongelijkheden bestaan binnen multinationals zoals Volvo.
Om vooroordelen tegen het opnemen van ouderschapsverlof, opnieuw vooral voor vaders, en de angst voor een vertraagde professionele ontwikkeling te bestrijden, kiest Volvo er bewust voor om de 24 weken standaard aan te bieden in plaats van enkel de optie te geven, waardoor mensen meer geneigd zouden zijn om de algemene regel te volgen. De constructeur gaat de resultaten van deze oefening delen zodat andere bedrijven kunnen leren van de vooruitgang van Family Bond.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!